Nr 1(71) (2024): Estetyki interfejsów w mediach interaktywnych

Opublikowane: 16.07.2024

Teksty numeru 1(71)/2024 „Quarta” koncentrują się wokół sztuki interaktywnej, a zwłaszcza poetyki interfejsów, ukazanej z różnych perspektyw i przy użyciu odmiennych metod badawczych. Sebastian Jakub Konefał opisuje wizualizacje futurystycznych interfejsów maszyn w filmie Blade Runner 2049. Krzysztof M. Maj proponuje refleksję nad interfejsami światotwórczymi gier cyfrowych w odniesieniu do zagadnienia realizmu. Analizę interfejsów gier wideo prowadzi również Marcin M. Chojnacki, który zajmuje się kwestią ikonicznych reprezentacji zdrowia w takich produkcjach. Z kolei Emilia Kiecko charakteryzuje najważniejsze etapy rozwoju gier cyfrowych, pochylając się nad zagadnieniem projektowania ich interfejsów z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Paweł Sołodki także omawia historię rozwoju medium – w obszarze jego zainteresowań znajduje się jednak interaktywny dokument filmowy. Kamil Lipiński, pozostając w obszarze sztuki intermedialnej, prowadzi rozważania nad transfiguracjami modelu laboratorium na przykładzie wybranych instalacji immersyjnych. Numer zamykają refleksje Joanny Sarbiewskiej na temat przejawów ontologii negatywnej (postmetafizycznej) we współczesnej technokulturze.

Pełny numer

PDF