Noir at play

Thomas Leitch
Google Scholar Thomas Leitch
Publikacja:

Abstrakt

ZABAWA W NOIR

 

Niezależnie od przedstawiania ponurego świata, w którym przemoc, zdrada i morderstwo są codziennością, film noir jest w zasadzie gatunkiem dowcipnym. Klasyczne filmy czarne są przesycone rywalizacją i słownymi sparingami między bohaterami, nielinearną strukturą narracji i wysoce dramatyczną ironią, intensywnie stylizowaną wizualnością, narzuconymi sobie ograniczeniami czasu i przestrzeni oraz stałą, żartobliwą renegocjacją gatunkowych dualności. Zapraszając widza do zajęcia pozycji raz wewnątrz, innym razem na zewnątrz swojego świata, poprzez kombinację bliskich identyfikacji i rozpoznanie reguł konwencji, film noir kreuje dialektykę immersji i dystansu. Jego radykalna ambiwalencja w stosunku zarówno do tematu, jak i publiczności sugeruje, że sednem gatunku, którego każdy element jest i nie jest sobą, jest żartobliwość.

 

 

Pobierz artykuł PDF

Zamierzasz pobrać artykuł darmowy. Tutaj znajdziesz informacje o zasadach pobierania darmowych artykułów z bazy.