Artykuły

Tom 45 (2023)

Martwe krajobrazy Roya Anderssona

Strony: 273-290

PDF

Abstrakt

This article focuses on Roy Andersson’s signature landscapes using theatrical (theatre of the absurd) and painting (the trompe d’oleil effect, the aesthetics of tableaux vivants) motifs. The author presents the complex web of roles that landscape fulfils in the Swedish director’s cinematography: the emotional landscape of the characters, the narrative frame of the film stories, and the position of the non-living actor. The author thus proves that for the Swedish director, landscape is not just a passive background for screen events, but an active co-creator and catalyst of meaning.

Bibliografia

Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Chinita F., Roy Andersson’s Tableau Aesthetic: A Cinematic Social Space Between Painting and Theatre, „Acta Universitatis Sapientiae. Film and Media Studie” 2018, nr 15, s. 69–86.

Dobrowolski P., Estetyka odrzucenia w dramacie i teatrze współczesnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.

Dobrowolski P., Szary pył słów: projekt performatywnego odbioru w twórczości Samuela Becketta, „Literaturoznawstwo: Historia, Teoria, Metodologia, Krytyka” 2011, nr 1 (5), s. 65–81.

Górska I., Teatr absurdu — między słowem a obrazem, [w:] Teatr absurdu. Nowy czy stary teatr?, red. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.

Klimczak D.P., Medytacja nad pustką. Konteksty buddyjskie w „Końcówce” i „Szczęśliwych dniach” Samuela Becketta, „Przestrzenie Teorii” 2004, nr 3, s. 337–367.

Klimczak D.P., Śmiertelnicy. Teatr Absurdu Samuela Becketta w przestrzeni „Misterium Mortis”, Instytut Wydawczy „MAXIMUM”, Kraków 2006.

Krakowiak L.J., Absurd. Pytanie o sens ludzkiej egzystencji, Scholar, Warszawa 2010.

Maski, red. M. Janion, S. Rosiek, t. 2, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1986.

Pethő A., Between Absorption, Abstraction and Exhibition: Inflections of the Cinematic Tableau in the Films of Corneliu Porumboiu, „Film and Media Studies” 2015, nr 11, s. 39–76.

Rejniak-Majewska A., Doświadczenie obramowane. „Pochłonięcie” i „teatralność” w krytyce Michaela Frieda, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska, Universitas, Kraków 2006, s. 389–400.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.