Artykuły

Tom 19 Nr 2 (2024)

Czego nie będziemy wiedzieć o Czystej Formie?

Strony: 39-50

PDF

Abstrakt

In the article I attempt to specify the uniqueness of the key aesthetics categories. The argument is based on the concept of Pure Form put forward by Stanisław Ignacy Witkiewicz. I provide an argument for a claim that aesthetic terms categories must remain open, and I try to explain how to understand their openness. My attempt is based on my own interpretation of Pure Form as a concept belonging to aesthetic theory and associated not only with the creation of a work of art. I argue that the proposed interpretation may be accepted on the condition that we would never be able fully to understand how an object becomes a masterpiece. Pure Form has a dynamic, living, open, performative nature and thus will never be fully understood.

Bibliografia

Adorno Th. W. (1990), Sztuka i sztuki, tłum. K. Krzemień-Ojak, wyb. wstęp. K. Sauerland, Warszawa.

Adorno Th.W. (1994), Teoria estetyczna, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa.

Arystoteles (1982), Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa.

Ashbery J. (1994), Druga prezentacja Elizabeth Bishop, tłum. T. Pióro, „Literatura na Świecie” nr 3, s. 249–250.

Degler J. (1977), Witkacego teoria teatru, [w:] S.I. Witkiewicz, Czysta Forma w teatrze, Warszawa.

Dewey J. (1975), Sztuka jako doświadczenie, tłum. A. Potocki, Wrocław.

Dybel P. (2020), Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza, Kraków.

Eliot T.S. (1987), Społeczna funkcja poezji, tłum. M. Konikowska, „Literatura na Świecie” nr 1 (186).

Gadamer H.G. (1993), Prawda i metoda, tłum. B. Baran, Kraków.

Goodman N. (1986), Sztuka i poznanie, tłum. A. Nowak [w:] Estetyka w świecie, M. Gołaszewska (red.), t. 2, Kraków.

Hauser A. (1970), Filozofia historii sztuki, tłum. D. Danek, J. Kamionkowa, Warszawa.

Kant I. (1986), Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa.

Łotman J.M. (1969) O znaczeniach we wtórnych systemach modulujących, „Pamiętnik Literacki” 60 (1), s. 274–293.

Nietzsche F. (1991), Tako rzecze Zaratustra, tłum. W. Berent, Gdynia.

Okudżawa B. (1984), Zamek nadziei, tłum. W. Dąbrowski et al., Wrocław.

Puzyna K. (1999), Pojęcie Czystej Formy, [w:] K. Puzyna, Witkacy, Warszawa.

Steinhaus H. (2003), Słownik racjonalny, Wrocław.

Twardowski J. (2001), Jesteś, [w:] J. Twardowski, Przezroczystość, Kraków.

Walerich E. (2022), Trwanie i utrwalanie, Kęty.

Witkiewicz S.I. (1977), Czysta Forma w teatrze, Warszawa.

Witkiewicz S.I. (1974), Nowe formy w malarstwie. Szkice estetyczne. Teatr, Warszawa.

Witkiewicz S.I. (1995), O artystycznym teatrze, [w:] Dzieła zebrane, t. 9. Teatr i inne pisma o teatrze, oprac. J. Degler, Warszawa.

Wittgenstein L. (2000), Dociekania filozoficzne, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa.

Wydmuch M. (1982), Franz Kafka, Warszawa.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.