Artykuły

Tom 19 Nr 2 (2024)

Obecność idei kontemplacji w malarstwie Michaela Willmanna

Dominika Jacyk-Manikowska
https://orcid.org/0000-0002-5423-1088

Strony: 51-62

PDF

Abstrakt

This article discusses the idea of contemplation in the paintings of Michael Willmann. Though contemplation does not make itself present immediately in his works, the nature of his painting may both stimulate the practice of contemplation and visually exemplify the contemplative practice. In the paper, I consider several alternative ways of understanding contemplation which may be found exemplified in Willmann’s work. I discuss the role of visual representations in the prayer practices of the time as well as the changes in the very idea of contemplation that followed the publication of St Ignatius Loyola’s Spiritual Exercises in 1548. The outlined here account of Willmann’s painting as anchored in the context of historical circumstances steers away from any categorical judgment and is meant as an invitation to personally experience his art.

Bibliografia

Biblia Tysiąclecia, https://www.bibliacatolica.com.br/pl/biblia-tysiaclecia/ksiega-psalmow/139/ (dostęp: 7.03.2024).

Brötje, M. (1993). Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta, tłum. W. Suchocki, „Artium Quaestiones” 6.

Choińska B. Józefa Czapskiego pisanie o malarstwie, „Słupskie Studia Filozoficzne” 4 (2002), http://www.ssf.apsl.edu.pl/baza/wydawn/ssf04/choinska.pdf (dostęp: 30.01.2016).

Franciszek, papież, (2013). Encyklika Lumen fidei, Częstochowa.

Jan XXII, (2014). Bulla In agro dominico, teza 7, [w:] Mistrz Eckhart (2014). Dzieła wszystkie, t. 3, tłum. W. Szymona OP, Poznań.

Kozieł A. (2000). Rysunki Michaela Willmanna (1630–1706), Wrocław.

Kozieł A. (2006). Angelus Silesius, Bernard Rosa i Michael Willmann, czyli sztuka i mistyka na Śląsku w czasach baroku, Wrocław.

Merton T. (1988). Modlitwa kontemplacyjna, tłum. M. Dybowski OP, Poznań.

Mistrz Eckhart (2014). Dzieła wszystkie, t. 3, tłum. W. Szymona OP, Poznań.

Przybyło W. ASC, (2014). Odosobnienie drogą do zjednoczenia z Bogiem, „Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 1 (24).

Sebesta J., Wawrzynek K. (2009). Mistyczna symbolika światła ciemności w malarstwie Caspara Dawida Friedricha, „Perspektiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 1 (14).

Seńko W. (2001). Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Kęty.

Simson O. von (1989). Katedra gotycka: jej narodziny i znaczenie, tłum. A. Palińska, Warszawa.

Św. Ignacy Loyola (2000). Ćwiczenia duchowe, tłum. Ożóg J. SJ, Kraków.

Św. Jan od Krzyża. (1998). Żywy płomień miłości, [w:] Św. Jan od Krzyża (1998). Dzieła, tłum. O.B. Smyrak OCD, Kraków.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.