Articles

Vol. 27 (2023)

The Borderlands at a film exhibition: The “Close Borderlands” show in Basznia Górna

Pages: 75-93

PDF (Język Polski)

Abstract

The article presents a narrative multimedia film exhibition on the history of the Eastern Borderlands. Titled “Bliskie Kresy” (“Close Borderlands”), the show is developed at the Osada Kresowa (Borderland Settlement) entertainment-hotel-and-conference centre in Basznia Górna. The article looks at the exhibition project through the museum-studies lens geared to examining narrative and film exhibitions. The argument presents the script and the major ideas of the show, whose general tenor and narrative model are derived from film museology and multimedia exhibitions. As a result, the legacies of the Eastern Borderlands, film and modern narrative exhibition practice come together in one locus: the “Bliskie Kresy” project.

References

Bal M., Wystawa jako film, [w:] Display. Strategie wystawiania, red. M. Hussakowska, E.M. Tatar, Kraków 2012.

Burnham I.U., So the Seams Don’t Show, [w:] Past Meets Present: Essays About Historic Interpretation and Public Audiences, red. J. Blatti, Washington 1987, s. 105–115.

Cere R., An International Study of Film Museums, London 2008.

Edukacja w muzeum rzeczywistym i wirtualnym, red. D. Folga-Januszewska, E. Gryglas, Kraków 2013.

Film Curatorship: Archives, Museums, and the Digital Marketplace, red. P. Cherchi-Usai, D. Francis, A. Horwath, M. Loebenstein, Melbourne 2008.

Iles Ch., Between the Still and Moving Image, [w:] Into the Light: The Projected Image in Contemporary Art, red. Ch. Iles, New York 2001.

Kosiewski P., Przełomy. Propozycja innego muzeum historycznego, „Muzealnictwo” 2016, nr 57, s. 228–235.

Mandelli E., The Museum as a Cinematic Space: The Display of Moving Images in Exhibitions, Edinburgh 2019.

Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Warszawa-Kraków 2019.

Schweibenz W., The virtual museum: an overview of its origins, concepts, and terminology, „The Museum Review” 4, 2019, nr 1, https://themuseumreviewjournal.wordpress.com/2019/08/02/tmr_vol4no1_schweibenz/.

Syska R., Dotknięcie filmu. Techniczne uwarunkowania obecności filmu w muzeum, „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 113 s. 68–90.

Syska R., Film w przestrzeni. Kino polskie na wystawach galeryjnych i muzealnych, [w:] Film polski współcześnie: od głównego nurtu do eksperymentu, red. M. Giec, A. Majer, Łódź 2021, s. 261–282.

Weinberg J., Elieli R., The Holocaust Museum in Washington, New York 1995.

Wołyński M., Pomiędzy white cube’m a black box’em. Współczesne sposoby aranżacji obrazów projektowanych, [w:] Wideo w sztukach wizualnych, red. R.W. Kluszczyński, T. Załuski, Łódź-Lublin 2018.

Ziębińska-Witek A., Estetyki reprezentacji śmierci w ekspozycjach historycznych, [w:] Obóz-muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie, red. M. Fabiszak, M. Owsiński, Kraków 2013.

Ziębińska-Witek A., Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holocaustu, Lublin 2011.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.