Articles
The heroic myth is one of the most common literary tropes around the world. In different cultural circles, the plot of a myth may take a different form, but it always oscillates around the same events. Examples of the realization of the heroic myth are both the series about the witcher by Andrzej Sapkowski and the manga Berserk by Kentarō Miura. Geralt and Guts exhibit similar traits and behaviours on the way to understanding their identity and destiny. The article presents different attitudes of the protagonists who implement the aforementioned heroic myth. Comparative considerations have been enriched with the context of the concept of archetypes by Carl Gustav Jung.
Sapkowski A., Miecz przeznaczenia, Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA, Warszawa 2014.
Sapkowski A., Ostatnie życzenie, Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA, Warszawa 2014.
Miura K., Berserk, z japońskiego przeł. J. DeAngelis, t. 1–14, Dark Horse Comics, Millwaukie 2017.
Bartnicka A., Postać czarodzieja w literaturze fantasy. J.R.R. Tolkien, A. Sapkowski, J.K. Rowling, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.
Bolc P., Berserk, „Fronda Lux” 2017, nr 82, s. 128–131.
Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, przeł. A. Jankowski, Nomos, Kraków 2013.
Dziwisz M., Kreowanie rzeczywistości fantastycznej w oryginale i przekładzie wybranych utworów literatury fantasy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2020.
Flamma A., Wiedźmin. Historia fenomenu, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2020.
Jung C.G., Archetypy i nieświadomość zbiorowa, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2011.
Jung C.G., Człowiek i jego symbole, przeł. R. Palusiński, Wydawnictwo KOS, Katowice 2018.
Kaczerzewska J., Archaizacja języka wspólnego jako wyznacznik odrębności uniwersum wiedźmina oraz jego wewnętrznych podziałów, [w:] Po nitce do kłębka. Triumf rozumu, red. M. Gudowska, A. Gudowski, B. Noworyta-Kuklińska, Wydawnictwo ARTmagedon, Lublin 2018, s. 259–273.
Kaczor K., Geralt, czarownice i wampir. Recykling kulturowy Andrzeja Sapkowskiego, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
Karpińska M., Korelacja mitologicznych światów w sadze o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego, [w:] Sfery kreacji, red. J. Gościńska, M. Karpińska, A. Luboń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016, s. 229–240.
Karpińska M., Tradycja słowiańska jako źródło wątków magicznych w cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego, „Maska. Magazyn społeczno-kulturalno-antropologiczny” 2017, nr 33, s. 35–43.
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1988.
Kućma N., Transhuman and Posthuman in Popular Culture on the Basis of Miura Kentarō’s Berserk, „Phenomenology of the Object and Human Positioning. Analecta Husserliana” 2021, nr 122, s. 191–201.
Kuraciński E., Wyznaczniki kultury masowej, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 2005, nr 21, s. 409–423.
Płoszaj J., Krew i brud. Uwagi na temat estetyki oraz poetyki opisów śmierci w cyklu o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego, „Literatura i Kultura Popularna” 26, 2020, s. 127–149.
Poradecki M., Światy i przyroda w literaturze fantasy — na podstawie utworów Tolkiena i Sapkowskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 7, 2005, nr 1, s. 495–514.
Roszczynialska M., Nowa baśń. Strzyga Romana Zmorskiego i Wiedźmin Andrzeja Sapkowskie- go, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 3, 2003, s. 257–266.
Roszczynialska M., Wielogatunkowość „Sagi o wiedźminie” Andrzeja Sapkowskiego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 1, 2002, s. 179–188.
Rybak K., Mit Orfeusza i Eurydyki w amerykańskiej współczesności i u początków literatury japońskiej, „Tekstura. Rocznik filologiczno-kulturoznawczy” 8, 2019, s. 163–170.
Szyłak J., Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999.
Szyłak J., Komiks. Świat przerysowany, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998.
Szyłak J., Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000.
Tomalak B., Motywy baśniowe w fantasy. Konfrontacja tradycyjnego przekazu z problemami naszej współczesności, [w:] W kręgu języka, literatury i nauczania. Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin profesora Wojciecha Gorczycy, red. L. Pavera, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko-Biała 2017, s. 277–290.
Wiedźmin. Bohater masowej wyobraźni, red. R. Dudziński, A. Flamma, K. Kowalczyk, J. Płoszaj, Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popularnej „Trickster”, Wrocław 2015.
Żołądź P., Potworność i krytyka. Studia o cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego, Universitas, Kraków 2018.
AlexEnterprises [właśc. Grayson A.], The Genius of “Berserk”, YouTube, 30.08.2018, https://www.youtube.com/watch?v=jqlbLB7Owl0.
CD Projekt Red, Sprawozdanie zarządu z działalności Grupy Kapitałowej CD PROJEKT za 2021 r., https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2022/04/sprawozdanie-zarzadu-cdr-fy2021-1.pdf.
Soul, Why Guts Stands Out from Other Protagonists, YouTube, 14.04.2018, https://www.youtube.com/watch?v=H9Kqa_KJd3g.
Super Eyepatch Wolf [właśc. Walsh J.], Why You Should Watch/Read “Berserk”, YouTube, 10.09.2016, https://www.youtube.com/watch?v=rQaUEr65eaI.
Valdez N., “Berserk” is Selling Out Following Kentarō Miura’s Death, Comic Book, 23.05.2021, https://comicbook.com/anime/news/berserk-kentaro-miura-death-manga-sold-out-amazon.