Articles

Vol. 30 (2024)

Kira’s Judgments in the “Death Note” Manga and the Problem of the Culture of Cruelty

Pages: 55-68

PDF (Język Polski)

Abstract

Cruelty and violence have been a part of our culture for centuries. They accompanied society at the turn of various periods. This phenomenon gradually evolved from gladiatorial fights to violent television programs. Nowadays, the media — especially television — are treated like ancient arenas where battles were fought to the viewers’ delight. The culture of cruelty is also seen in the Death Note manga. In this paper I will show that the judgments made by the protagonist are presented by the media in the generic guise of a show. With Geoffrey Gorer’s notion of ‘the pornography of death,’ Louis-Vincent Thomas’s ‘cannibalism of the eye,’ as well as the issues related to the culture of cruelty as understood by Marek Krajewski, I will examine and prove that the main character’s actions have become a part of the media spectacle of death, and are eventually reduced to mass entertainment. I conclude with a statement that the protagonist’s actions, initially captured by the media in moral and ethical terms, are subjected to the phenomenon of commercialization, to which a large part of society acquiesces.

References

Ohba T., Obata T., Death Note, t. 1, przeł. P. Dybała, JPF Fantastica, Mierzyn 2007.

Ohba T., Obata T., Death Note, t. 3, przeł. P. Dybała, JPF Fantastica, Mierzyn 2008.

Ohba T., Obata T., Death Note, t. 9, przeł. P. Dybała, JPF Fantastica, Mierzyn 2009.

Ohba T., Obata T., Death Note, t. 10, przeł. P. Dybała, JPF Fantastica, Mierzyn 2009.

Dąbrowska-Cendrowska O., Guidetainment w polskich mediach — analiza zjawiska na wybranych przykładach, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 35–53.

Dobrzycki J., Kira jako (nie)obcy. O protagoniście mangi Death Note Takeshi Obaty i Tsugumu Ohby, „Paidia i Literatura” 2020, nr 2, s. 149–161.

Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Aletheia: Spacja, Warszawa 1993.

Fras J., O pojmowaniu infotainmentu i nadmiernej rozrywkowości mediów masowych we współczesnym medioznawstwie, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2013, nr 1, s. 7–32.

Goldberg V., Death Takes a Holiday, Sort Of, [w:] Why We Watch: The Attractions of Violent Entertainment, red. J. Goldstein, Oxford University Press, New York 1998, s. 27–53.

Gorer G., Pornografia śmierci, przeł. I. Sieradzki, „Teksty” 1979, nr 3, s. 197–203.

Hanna B., Death Note and Morality, „Screen Education” 2015, nr 78, s. 40–43.

Kozłowska A., Oddziaływanie mass mediów, Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2006.

Krajewski M., Kultura druga: kultura okrucieństwa. Przemoc w TV – Przemoc TV, [w:] M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005, s. 126–166.

Kuniczuk-Trzcinowicz A., Śmierć na igrzyskach, czyli rzeź w tłumie, [w:] Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – antropologia kultury – humanistyka, red. J. Kolbuszewski, t. 14, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław 2010, s. 212–220.

Michałowska-Kubś A., Śmierć jako widowisko. Antropologiczna refleksja nad marketingowym wymiarem kultury, „Studia i Perspektywy Medioznawcze” 2019, nr 1, s. 29–46.

Muszyński A., Kanibalizm oka, [w:] Metamorfozy ciała. Świadectwa i interpretacje, red. D. Czaja, „Contago”, Warszawa 1999, s. 233–238.

Ozga A., Kulturowe przemiany w podejściu do śmierci i obrzędów pogrzebowych w Japonii, „Argumenta Historica. Czasopismo Naukowo-Dydaktyczne” 2018, nr 5, s. 126–137.

Pitrus A., Co to jest gore? [w:] A. Pitrus, Gore – seks – ciało – psychoanaliza. Pułapka interpretacyjne, Oficyna Wydawnicza „Er”, Siedlce 1992, s. 17–31.

Sontag S., O fotografii, przeł. S. Magala, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2009.

Sułkowski B., Przemoc i pornografia śmierci jako przynęty medialne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.

Tazbir J., Okrucieństwo w nowożytnej Europie, „Universitas”, Kraków 1999.

Thomas L.-V., Trup. Od biologii do antropologii, przeł. K. Kocjan, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1991.

Włodarski M., Ars moriendi w literaturze polskiej XV i XVI w., „Znak”, Kraków 1987.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.