Artykuły

Tom 30 (2024)

Muzyczne harmonie i harmonia świata. „Pieśni Ziemi i Mocy” Grega Beara

Strony: 81-92

PDF

Abstrakt

One of the main themes of Greg Bear’s dylogy, Songs of Earth and Power is music (as well as art in general) and its power to change the material reality. The multiverse is presented there as analogous to a musical piece, however — contrary to ancient and medieval concepts — it is not a finished opus, but one that undergoes contiguous change, becoming more and more intricate in the process. The paper explores the relation between music and magic, or rather between art and magic, artistic works being the eponymous songs of power, as well as the meaning of music as it is interpreted in Bear’s dylogy.

Bibliografia

Bear G., Koncert nieskończoności, przeł. Jacek Manicki, Alfa, Warszawa 1991.

Bear G., Songs of Earth and Power: The Infinity Concerto; The Serpent Mage, Tom Doherty Associated, New York 1994 [1984, 1986].

Bear G., Wężomag, przekł. Jan Manicki, Alfa-Vero, Warszawa 1997.

Ciabattoni F., Dante’s Journey to Polyphony, University of Toronto Press, Toronto 2010.

Coleridge S.T., Of the Fragment of Kubla Khan, [w:] Christabel & c. [Kubla Khan, A Vision; The Pains of Sleep], Printed for John Murray, Albembarle-Street, by William Bulmer and co, Cleveland-Row, St. James’s, London 1816, s. 51–54.

Eco U., Sztuka i piękno w średniowieczu, przeł. M. Olszewski, M. Zabłocka, Znak, Kraków 1994.

James J., Muzyka sfer. O muzyce, nauce i naturalnym porządku wszechświata, przeł. M. Godyń, Znak, Kraków 1996.

MacKillop J., Myths and Legends of the Celts, Penguin Books, London 2005.

MacKillop J., The Dictionary of Celtic Mythology, Oxford University Press, Oxford 1998.

Mendlesohn F., Rhetorics of Fantasy, Wesleyan University Press, Middletown 2008.

Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Universitas, Kraków 2007.

Zgorzelski A., SF jako pojęcie historycznoliterackie, [w:] Spór o SF. Antologia szkiców i esejów o science fiction, red, L. Jęczmyk, R. Handke, B. Okólska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1989, s. 141–157.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.