Redakcja: Małgorzata Dancewicz-Pawlik (Uniwersytet Wrocławski)
„Non-Fungible Token” rozumiane jako niepodzielny token jest obiektem cyfrowym, takim jak jpg, giff, mp3, czy mp4, połączonym z elementem łańcucha bloków w technologii blockchain, który stanowi odniesienie do umowy transakcyjnej. Janusowe oblicze NFT budzi wiele entuzjazmu, ale i kontrowersji. Najbardziej znane w jako The First 5000 Days autorstwa Beeple, Bored Apes czy Cryptopunks kojarzy się z możliwością zarobienia lub stracenia szybkich pieniędzy poprzez mediatyzowanie cyfrowego kiczu. Niemniej jednak tam, gdzie na rynek wchodzą nowe technologie, artyści zawsze znajdują niszę, w której mogą zastosować praktyki subwersywne i przemyśleć na nowo ideę utowarowienia sztuki. Takie strategia stosują między innymi Fred Forest, Kevin Abosh, Damien Hirst, czy Marina Abramović. NFT jako nowy aktant na scenie kultur cyfrowych pełni różne funkcje, społeczne, estetyczne, dydaktyczne, ekonomiczne, ludyczne, a nawet charytatywne. Formalnie jest to zarówno medium jak i informacja, tworzywo, jak i platforma dystrybucyjna. NFT jest jednym z najbardziej dyskutowanych zjawisk w sztuce najnowszej i polaryzuje opinię społeczna, jak i samych artystów, którzy balansują między rozpiętością rozumienia pojęć: „szkodliwy dla środowiska” a „intratny dla artysty”. Stąd pojawia się wiele kwestii, nad którymi warto zastanowić się myśląc o NFT jako o nowym zjawisku sztuki cyfrowej.
Proponowane do podjęcia tematy to między innymi:
Termin nadsyłania tekstów: 30 czerwca 2024 r.