Articles

Vol. 63 (2024)

Pause and silence as a constitutive compositional element of a song: An attempt at analysis

Pages: 57-74

PDF (Język Polski)

Abstract

The basic form-forming unit of a song is a rhythmically ordered series of melonic sounds, i.e. sounds that are in a mechanized movement. This movement cor­relates with the rhythmic structure of the text, thus creating a harmonized conglomerate of interacting elements of the composition. The movement of melody and lyrics is subordinated to a structure that at first glance cannot be seen — a pause and functionalized silence, and thus “empty spaces” of the song. Paradoxically, they are the most constitutive for the genre. They interact on many levels and layers of composition, ranging from elementary quantitative classification, i.e. instrumental, vocal and performative levels, to individual poetological and expressive qualities — ordering the movement of sounds, regulating tensions or a kind of “shading” thanks to the skillful combi­nation of contrasts. “Empty spaces” participate in the game of form elements on par with sounds and murmurs.

References

Brzostek D., Tyrania oka, pokora ucha? O potrzebie sound studies, „Teksty Drugie” 2015, nr 5.

Budzyńska-Łazarewicz M., Stan badań nad piosenką w Polsce — próba uporządkowania, [w:] Nowe słowa w piosence. Źródła — rozlewiska, red. M. Budzyńska-Łazarewicz, K. Gajda, Insty¬tut Kultury Popularnej, Poznań 2017.

Chęćka-Gotkowicz A., Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2012.

Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Formy muzyczne, t. 3. Pieśń, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1974.

Czechowicz J., Poezje zebrane, zebr. i opr. A. Madyda, wstęp M. Jakitowicz, Wydawnictwo Algo, Toruń 1997.

Dembska-Trębacz M., Cisza i rytm w muzyce, [w:] Semantyka milczenia. Zbiór studiów, red. K. Handke, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy przy Instytucie Slawistyki PAN, Warszawa 1999.

Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Hejmej A., Komparatystyka. Studia literackie — studia kulturowe, Universitas, Kraków 2013.

Hejmej A., W kulturze dźwięku. Słuchanie literatury, „Teksty Drugie” 2015, nr 5.

Jorasz U., Cisza i milczenie — drugie oblicze dźwięku, [w:] eadem, Słuchając czyli kontredans akustyki ze sztuką, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010.

Kiwała K., Muzyka a cisza. O wymiarach ciszy w muzyce, „Ethos” 2016, nr 29.

Kofta J., Co to jest miłość. Wiersze i piosenki zebrane, t. 1, wstęp R.M. Groński, Prószyński i S-ka, Warszawa 2011.

Lasocki J.K., Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, wyd. 21, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2019.

Lissa Z., Estetyczne funkcje ciszy i pauzy w muzyce, [w:] eadem, Szkice z estetyki muzycznej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1965.

Lissa Z., O roli ciszy i pauzy w muzyce, „Muzyka” 1960, nr 4.

Lissa Z., Zarys nauki o muzyce, wstęp i komentarz I. Lindstedt, wyd. 6, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Warszawa-Rzeszów 2007.

Mała encyklopedia muzyki, red. S. Śledziński, wyd. 3, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.

Michałowski P., Cisza, miejsca niedookreślenia i graniczne stany słowa, „Teksty Drugie” 1998, nr 6.

Milewska H., Cisza, „Hi-Fi” 2013, nr 10.

Nowakowska M., Cisza i jej notacje — wokół partytur muzycznych twórców awangardy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2019, z. 4.

The Oxford Handbook of Sound Studies, red. T. Pinch, K. Bijsterveld, Oxford University Press, New York 2012.

Pytlak A., Wartości i kryteria oceny dzieła muzycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Kraków 1979.

The Sound Studies Reader, red. J. Sterne, Routledge, New York 2012.

Wesołowski F., Zasady muzyki, wyd. 18, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2017.

Wolański A., Słownik terminów muzyki rozrywkowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, War-szawa 2000.

Zegadłowicz E., U dnia, którego stoję bram. Poema symfoniczne, Zdrój Poznań, Poznań 1921.

Zganiacz-Mazur L., Teoria muzyki, Wydawnictwo Muzyczne Contra, Warszawa 2002.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.