Articles

Vol. 63 (2024)

Symphonic novels of the Polish Generation X

Pages: 93-113

PDF (Język Polski)

Abstract

The article analyzes the common themes and devices in the collection of novels by Polish writers born in the 1970s, considering the novel Pulverkopf by Edward Pasewicz as the culmination of the gradually emerging trend. The compared elements include intersemiotic references to various arts (especially music), often in the convention of a novel about an artist, the multiplicity of time plans in the plot, connecting the present with the tragic history of the 20th century, and the multiethnicity and multilingual nature of the presented world. The complexity of the texture of the examined texts makes it possible to compare them to a neo-Romantic symphony, as Pasewicz explicitly does with his work.

References

Al-Araj A., Muzyka w cieniu wojny. O powieści „Śpiewaj ogrody” Pawła Huellego, [w:] Transpozycje. Muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej, red. A. Hejmej, T. Górny, Universitas, Kraków 2016, s. 355–368.

Al-Araj A., Różne warianty samego siebie. O „Fudze” Wita Szostaka, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF” 35, 2017, nr 2, s. 29–39.

Al-Araj A., „Śpiewaj ogrody” Pawła Huellego — dzieło-partytura?, [w:] Opera w kulturze, red. M. Sokalska, Avalon, Kraków 2016, s. 119–131.

Biłas-Pleszak E., „Saksofon to świat” — językowy obraz instrumentów w „Traktacie o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego, „Język Artystyczny” 16, 2017, s. 103–117.

Bogacz Sz., Koło kwintowe, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2009.

Bronder A., „?/od nowej strony?/”. O intertekstualnym i intersemiotycznym wymiarze „Sońki” Ignacego Karpowicza, „Język Artystyczny” 16, 2017, s. 119–133.

Burska L., „Pokolenie” — co to jest i jak używać?, „Teksty Drugie” 2005, nr 6, s. 17–32.

Czyżak A., Muzyka ocalona, muzyka ocalająca. O „Traktacie o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego, „Folia Litteraria Polonica” 15, 2012, nr 1, s. 257–266.

Głowiński M., Muzyka w powieści, „Teksty” 1980, nr 2 (50), s. 98–114.

Gontarz B., Meandry etyczne podmiotu w „Sońce” Ignacego Karpowicza, [w:] „Ja” w przestrzeniach aksjologicznych, red. L. Zwierzyński, M. Wiszniowska, P. Paszek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 176–279.

Górecki P., „Tylko zdechlaki nie lubią żuru”. Studium męskiej przemocy w „Gnoju” Wojciecha Kuczoka, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 43, 2022, s. 111–130.

Huelle P., Opowiadania na czas przeprowadzki, Znak, Kraków 2007.

Huelle P., Śpiewaj ogrody, Znak, Kraków 2014.

Karpowicz I., Sońka, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2014.

Kępka I., Warda-Radys L., Językowa kreacja Kaszubów w utworze „Śpiewaj ogrody” Pawła Huellego, „Język — Szkoła — Religia” 13, 2018, nr 2, s. 66–86.

Koprowska K., Konflikty miejsca urodzenia w „Sońce” Ignacego Karpowicza, „Tematy i Konteksty” 2017, nr 7 (12), s. 345–358.

Krajewski P., „Pamięć jest ciekawym instrumentem”. O pamięci i historii w „Traktacie o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego, „Koło Historii” 2018, nr 23, s. 229–243.

Kuczok W., Gnój, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2004.

Kuska W., Leksyka muzyczna w „Traktacie o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego, „Język. Religia. Tożsamość” 2022, nr 2 (26) A, s. 39–53.

Makarska R., Tekstowa wielojęzyczność jako zapisywanie miejsca. Regionalizm, polikulturowość i wielojęzyczność nowej literatury z Europy Środkowej, „Wielogłos” 2016, nr 2 (28), s. 81–98.

Małochleb P., Zagadki i labirynty. Rozmowa z Edwardem Pasewiczem, „Dwutygodnik” 2021, nr 6 (309), https://www.dwutygodnik.com/artykul/9553-zagadki-i-labirynty.html (dostęp: 29.12.2023).

Meyer K., Szostakowicz, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986.

Mikulicz T., Ignacy Karpowicz: Białystok wciąż jest moim miastem (rozmowa), „Kurier Poranny” 7.01.2016, https://poranny.pl/ignacy-karpowicz-bialystok-wciaz-jest-moim-miastem/ar/9226911 (dostęp: 2.07.2024).

Odija D., Kronika umarłych, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010.

Odija D., Pusty przelot, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2021.

Pasewicz E., Pulverkopf, Wielka Litera, Warszawa 2021.

Pasewicz E., th, kserokopia.art.pl, Kielce 2005.

Piaskowski Ł., W jaki sposób forma muzyczna staje się gatunkiem literackim, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 66, 2023, nr 1, s. 135–150.

Piątkowska A., Wit Szostak: Literatura wyciąga nas z fotela i kapci w stronę nieznanego (rozmowa), „Gazeta Krakowska” 27.10.2023, https://plus.gazetakrakowska.pl/wit-szo-stak-literatura-wyciaga-nas-z-fotela-i-kapci-w-strone-nieznanego/ar/c13-18016989 (dostęp: 1.07.2024).

Płaza M., Robinson w Bolechowie, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2017.

Potkański J., Kuchnia Wita Szostaka, [w:] Kulinarische Welt in Sprache, Kultur und Literatur, t. 2, red. E. Pawlikowska-Asendrych, J. Szczęk, Verlag Dr. Kovac, Hamburg 2023, s. 191–200.

Potkański J., Schizofrenia we „Wróżeniu z wnętrzności” Wita Szostaka, „Prace Literackie” 61, 2022, s. 125–140.

Potkański J., Zmarli i zaświaty w „Poniewczasie” Wita Szostaka, „Tekstualia” 2022, nr 4 (71), s. 7–28.

Romaniuk R., Karol Szymanowski jako bohater utworów Jarosława Iwaszkiewicza, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 28, 2020, s. 210–224.

Siła wewnętrznego doświadczenia (wywiad z Witem Szostakiem), „Katedra” 21.11.2008, https://katedra.nast.pl/artykul/3673/Wywiad-z-Witem-Szostakiem/ (dostęp: 28.12.2023).

Sokalska M., Powieść wagnerowska — powieść muzyczna?, „Folia Litteraria Polonica” 52, 2019, nr 1, s. 291–312.

Steciąg M., „Lingua receptiva” w powieści Szczepana Twardocha „Drach”, „Socjolingwistyka” 29, 2015, s. 325–335.

Szostak W., Cudze słowa, Powergraph, Warszawa 2020.

Szostak W., Fuga, Lampa i Iskra Boża, Warszawa 2012.

Szostak W., Poniewczasie, Powergraph, Warszawa 2019.

Szostak W., Wróżenie z wnętrzności, Powergraph, Warszawa 2015.

Szot W., Pasewicz: Tytuł jest po niemiecku, bo nie znam lepszego słowa na kogoś, kto ma „głowę w proszku” (rozmowa z E. Pasewiczem), „Gazeta Wyborcza” 6.09.2022, https://wyborcza.pl/7,75517,28746019,pasewicz-tytul-jest-po-niemiecku-bo-nie-znam-lepszego-slowa.html (dostęp: 29.12.2023).

Tekstylia. O „rocznikach siedemdziesiątych”, red. P. Marecki, I. Stokfiszewski, M. Witkowski, Krakowska Alternatywa & RABID, Kraków 2002.

Twardoch Sz., Drach, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2014.

Wyderka B., Gwara w twórczości nowej fali prozaików śląskich: Wojciech Kuczok i Szczepan Twardoch, „Stylistyka” 25, 2016, s. 409–427.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.