Artykuły

Tom 63 (2024)

Powieściowe symfonie roczników siedemdziesiątych

Strony: 93-113

PDF

Abstrakt

Artykuł analizuje wspólnotę tematów i chwytów w zbiorze powieści polskich pisarzy urodzonych w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku, za zwieńczenie stopniowo kształtującego się nurtu uznając powieść Pulverkopf Edwarda Pasewicza. Porównywane elementy to intersemiotyczne odniesienia do różnych sztuk (zwłaszcza muzyki), często w konwencji powieści o artyście, wielość planów czasowych w fabule, łączących współczesność z tragiczną hi­storią XX wieku, oraz multietniczność i wielojęzyczność świata przedstawio­nego. Złożoność faktury badanych tekstów pozwala je przyrównać do neoro­mantycznej symfonii, jak to explicite czyni Pasewicz ze swoim utworem.

Bibliografia

Al-Araj A., Muzyka w cieniu wojny. O powieści „Śpiewaj ogrody” Pawła Huellego, [w:] Transpozycje. Muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej, red. A. Hejmej, T. Górny, Universitas, Kraków 2016, s. 355–368.

Al-Araj A., Różne warianty samego siebie. O „Fudze” Wita Szostaka, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF” 35, 2017, nr 2, s. 29–39.

Al-Araj A., „Śpiewaj ogrody” Pawła Huellego — dzieło-partytura?, [w:] Opera w kulturze, red. M. Sokalska, Avalon, Kraków 2016, s. 119–131.

Biłas-Pleszak E., „Saksofon to świat” — językowy obraz instrumentów w „Traktacie o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego, „Język Artystyczny” 16, 2017, s. 103–117.

Bogacz Sz., Koło kwintowe, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2009.

Bronder A., „?/od nowej strony?/”. O intertekstualnym i intersemiotycznym wymiarze „Sońki” Ignacego Karpowicza, „Język Artystyczny” 16, 2017, s. 119–133.

Burska L., „Pokolenie” — co to jest i jak używać?, „Teksty Drugie” 2005, nr 6, s. 17–32.

Czyżak A., Muzyka ocalona, muzyka ocalająca. O „Traktacie o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego, „Folia Litteraria Polonica” 15, 2012, nr 1, s. 257–266.

Głowiński M., Muzyka w powieści, „Teksty” 1980, nr 2 (50), s. 98–114.

Gontarz B., Meandry etyczne podmiotu w „Sońce” Ignacego Karpowicza, [w:] „Ja” w przestrzeniach aksjologicznych, red. L. Zwierzyński, M. Wiszniowska, P. Paszek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 176–279.

Górecki P., „Tylko zdechlaki nie lubią żuru”. Studium męskiej przemocy w „Gnoju” Wojciecha Kuczoka, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 43, 2022, s. 111–130.

Huelle P., Opowiadania na czas przeprowadzki, Znak, Kraków 2007.

Huelle P., Śpiewaj ogrody, Znak, Kraków 2014.

Karpowicz I., Sońka, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2014.

Kępka I., Warda-Radys L., Językowa kreacja Kaszubów w utworze „Śpiewaj ogrody” Pawła Huellego, „Język — Szkoła — Religia” 13, 2018, nr 2, s. 66–86.

Koprowska K., Konflikty miejsca urodzenia w „Sońce” Ignacego Karpowicza, „Tematy i Konteksty” 2017, nr 7 (12), s. 345–358.

Krajewski P., „Pamięć jest ciekawym instrumentem”. O pamięci i historii w „Traktacie o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego, „Koło Historii” 2018, nr 23, s. 229–243.

Kuczok W., Gnój, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2004.

Kuska W., Leksyka muzyczna w „Traktacie o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego, „Język. Religia. Tożsamość” 2022, nr 2 (26) A, s. 39–53.

Makarska R., Tekstowa wielojęzyczność jako zapisywanie miejsca. Regionalizm, polikulturowość i wielojęzyczność nowej literatury z Europy Środkowej, „Wielogłos” 2016, nr 2 (28), s. 81–98.

Małochleb P., Zagadki i labirynty. Rozmowa z Edwardem Pasewiczem, „Dwutygodnik” 2021, nr 6 (309), https://www.dwutygodnik.com/artykul/9553-zagadki-i-labirynty.html (dostęp: 29.12.2023).

Meyer K., Szostakowicz, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986.

Mikulicz T., Ignacy Karpowicz: Białystok wciąż jest moim miastem (rozmowa), „Kurier Poranny” 7.01.2016, https://poranny.pl/ignacy-karpowicz-bialystok-wciaz-jest-moim-miastem/ar/9226911 (dostęp: 2.07.2024).

Odija D., Kronika umarłych, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010.

Odija D., Pusty przelot, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2021.

Pasewicz E., Pulverkopf, Wielka Litera, Warszawa 2021.

Pasewicz E., th, kserokopia.art.pl, Kielce 2005.

Piaskowski Ł., W jaki sposób forma muzyczna staje się gatunkiem literackim, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 66, 2023, nr 1, s. 135–150.

Piątkowska A., Wit Szostak: Literatura wyciąga nas z fotela i kapci w stronę nieznanego (rozmowa), „Gazeta Krakowska” 27.10.2023, https://plus.gazetakrakowska.pl/wit-szo-stak-literatura-wyciaga-nas-z-fotela-i-kapci-w-strone-nieznanego/ar/c13-18016989 (dostęp: 1.07.2024).

Płaza M., Robinson w Bolechowie, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2017.

Potkański J., Kuchnia Wita Szostaka, [w:] Kulinarische Welt in Sprache, Kultur und Literatur, t. 2, red. E. Pawlikowska-Asendrych, J. Szczęk, Verlag Dr. Kovac, Hamburg 2023, s. 191–200.

Potkański J., Schizofrenia we „Wróżeniu z wnętrzności” Wita Szostaka, „Prace Literackie” 61, 2022, s. 125–140.

Potkański J., Zmarli i zaświaty w „Poniewczasie” Wita Szostaka, „Tekstualia” 2022, nr 4 (71), s. 7–28.

Romaniuk R., Karol Szymanowski jako bohater utworów Jarosława Iwaszkiewicza, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 28, 2020, s. 210–224.

Siła wewnętrznego doświadczenia (wywiad z Witem Szostakiem), „Katedra” 21.11.2008, https://katedra.nast.pl/artykul/3673/Wywiad-z-Witem-Szostakiem/ (dostęp: 28.12.2023).

Sokalska M., Powieść wagnerowska — powieść muzyczna?, „Folia Litteraria Polonica” 52, 2019, nr 1, s. 291–312.

Steciąg M., „Lingua receptiva” w powieści Szczepana Twardocha „Drach”, „Socjolingwistyka” 29, 2015, s. 325–335.

Szostak W., Cudze słowa, Powergraph, Warszawa 2020.

Szostak W., Fuga, Lampa i Iskra Boża, Warszawa 2012.

Szostak W., Poniewczasie, Powergraph, Warszawa 2019.

Szostak W., Wróżenie z wnętrzności, Powergraph, Warszawa 2015.

Szot W., Pasewicz: Tytuł jest po niemiecku, bo nie znam lepszego słowa na kogoś, kto ma „głowę w proszku” (rozmowa z E. Pasewiczem), „Gazeta Wyborcza” 6.09.2022, https://wyborcza.pl/7,75517,28746019,pasewicz-tytul-jest-po-niemiecku-bo-nie-znam-lepszego-slowa.html (dostęp: 29.12.2023).

Tekstylia. O „rocznikach siedemdziesiątych”, red. P. Marecki, I. Stokfiszewski, M. Witkowski, Krakowska Alternatywa & RABID, Kraków 2002.

Twardoch Sz., Drach, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2014.

Wyderka B., Gwara w twórczości nowej fali prozaików śląskich: Wojciech Kuczok i Szczepan Twardoch, „Stylistyka” 25, 2016, s. 409–427.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.