Articles

Vol. 63 (2024)

“Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie” by J. Mikołajewski in the context of the soundscape and surconventionalism

Pages: 115-131

PDF (Język Polski)

Abstract

In recent years, the Polish publishing market has seen an increase in interest in publications intended for young art connoisseurs, including young music lovers. An interesting proposal that presents the biographies of contemporary musi­cians in a fictionalized way is the series Gama i pasażerowie [Scale and Passen­gers]. Among the series of twelve illustrated texts, there was one written by J. Mikołajewski entitled Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie [Landscape with a Storm: A Fairy Tale about Paweł Mykietyn]. In the text, the protagonist — Pawełek — sets off on a journey that is interrupted by a storm. Finally, he writes down his impressions in a composition titled Epifora. The specific narrative, quasi-refrains or their variants, and numerous intertextual and intersemiotic references suggest that the work should also be interpreted in the context of music. The author analyzes the soundscape presented of the text and consid­ers references to the contemporary style in Polish music — surconventionalism, which is characterized by, among others, a postmodern game with the listener and the processing of quotations, conventions and allusions.

References

„Burza”, reż. Krzysztof Warlikowski, https://culture.pl/pl/dzielo/krzysztof-warlikowski-burza (dostęp: 3.07.2024).

de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Chrobak M., Realizm magiczny w polskiej literaturze dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.

Ciupka M., Kucharski M., Wieśmakiem w Szostakowicza i Teatr Wielki, https://ruchmu-zyczny.pl/article/1007-wiesmakiem-w-szostakowicza-i-teatr-wielki (dostęp: 3.07.2024).

Dąbrowska A.S., WieśMakiem w Szostakowicza. Nie dziwię się, że właśnie w Polsce powstała tak niesmaczna reklama, https://wyborcza.pl/7,113768,27017389,reklama-mcdonald-s-przekonuje-ze-najlepsza-rozrywka-dla-polaka.html (dostęp: 3.07.2024).

Gradowski M., R. Murray Schafer — pan od przyrody?, „Glissando” 2004, nr 2, s. 58–61.

Hejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.

Ignatowicz A., Artysta może być egocentrykiem, ale nie narcyzem (wywiad z Pawłem Mykietynem), „Ruch Muzyczny”, https://ruchmuzyczny.pl/article/1084 (dostęp: 3.07.2024).

Jamróz-Stolarska E., Sztuka książki — książki o sztuce. Wpływ współczesnych polskich wydawców na kształtowanie wrażliwości estetycznej młodych czytelników, „Sztuka Edycji” 2020, nr 2.

Kapelański M., Śladami wyobraźni kosmologicznej: metafora i ezoteryka w R. Murraya Schafera pismach o „pejzażu dźwiękowym”, „Sztuka i Filozofia” 2005, nr 26, s. 186–205.

Krause B., Biophony, „Antropocene”, https://www.anthropocenemagazine.org/2017/08/biophony/ (dostęp: 3.07.2024).

Lutomierski M., Niedoceniane a potrzebne: edytorstwo literatury dla dzieci i młodzieży, „Sztuka Edycji” 2020, nr 2.

Mikołajewski J., Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie, il. J. Cybis, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2019.

Przech V., Surkonwencjonalizm Pawła Szymańskiego w kontekście estetyki postmodernizmu (manuskrypt), b.m.r.

Schafer R.M., Muzyka środowiska, przeł. D. Gwizdalanka, „Res Facta” 1982, nr 9.

Szczecińska E., Topolski J., Wywiad: Paweł Mykietyn, „Glissando” 2010, nr 16.

Szwab N., Wokół muzyki i postawy estetycznej Pawła Szymańskiego, „Res Facta Nova” 2014, nr 15 (24).

Szymański P., [wypowiedź w:] Festiwal muzyki Pawła Szymańskiego. 24 listopada–1 grudnia 2006 roku, red. A. Chłopecki, K. Naliwajek, Warszawa 2006.

Tomaszewski M., Utwór muzyczny jako refleks, odblask, relikt i echo rzeczywistości pozadziełowej. Rekonesans, „Teoria Muzyki” 2016, nr 8/9.

Torbicki I., W poszukiwaniu postmodernizmu. Twórczość Pawła Mykietyna na fortepian solo (niepublikowany opis dzieła artystycznego), Gdańsk 2022, s. 50.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.