Artykuły

Tom 63 (2024)

„Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie” J. Mikołajewskiego w kontekście pejzażu dźwiękowego i surkonwencjonalizmu

Strony: 115-131

PDF

Abstrakt

W ostatnich latach na polskim rynku wydawniczym zauważyć można wzrost zainteresowania publikacjami przeznaczonymi dla małych koneserów sztuki, w tym — małych melomanów. Ciekawą propozycją, dzięki której przybliżono w sfabularyzowany sposób życiorysy współczesnych muzyków i muzyczek, jest seria Gama i pasażerowie. Wśród dwunastu ilustrowanych tekstów pojawił się Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie J. Mikołajewskiego. Główny bo­hater utworu — Pawełek — wyrusza w podróż, którą zakłóca burza. Finalnie swoje wrażenia opisuje on w kompozycji zatytułowanej Epifora. Specyficznie prowadzona narracja, refrenicznie powracające zdania lub ich warianty oraz liczne odwołania intertekstualne i intersemiotyczne sugerują, że utwór należy interpretować także w kontekście odwołań do muzyki. Autorka analizuje pej­zaż dźwiękowy przedstawiony w tekście oraz rozważa nawiązania do surkon­wencjonalizmu, który charakteryzuje się między innymi postmodernistyczną grą ze słuchaczem oraz przetwarzaniem cytatów, konwencji i aluzji.

Bibliografia

„Burza”, reż. Krzysztof Warlikowski, https://culture.pl/pl/dzielo/krzysztof-warlikowski-burza (dostęp: 3.07.2024).

de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Chrobak M., Realizm magiczny w polskiej literaturze dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.

Ciupka M., Kucharski M., Wieśmakiem w Szostakowicza i Teatr Wielki, https://ruchmu-zyczny.pl/article/1007-wiesmakiem-w-szostakowicza-i-teatr-wielki (dostęp: 3.07.2024).

Dąbrowska A.S., WieśMakiem w Szostakowicza. Nie dziwię się, że właśnie w Polsce powstała tak niesmaczna reklama, https://wyborcza.pl/7,113768,27017389,reklama-mcdonald-s-przekonuje-ze-najlepsza-rozrywka-dla-polaka.html (dostęp: 3.07.2024).

Gradowski M., R. Murray Schafer — pan od przyrody?, „Glissando” 2004, nr 2, s. 58–61.

Hejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.

Ignatowicz A., Artysta może być egocentrykiem, ale nie narcyzem (wywiad z Pawłem Mykietynem), „Ruch Muzyczny”, https://ruchmuzyczny.pl/article/1084 (dostęp: 3.07.2024).

Jamróz-Stolarska E., Sztuka książki — książki o sztuce. Wpływ współczesnych polskich wydawców na kształtowanie wrażliwości estetycznej młodych czytelników, „Sztuka Edycji” 2020, nr 2.

Kapelański M., Śladami wyobraźni kosmologicznej: metafora i ezoteryka w R. Murraya Schafera pismach o „pejzażu dźwiękowym”, „Sztuka i Filozofia” 2005, nr 26, s. 186–205.

Krause B., Biophony, „Antropocene”, https://www.anthropocenemagazine.org/2017/08/biophony/ (dostęp: 3.07.2024).

Lutomierski M., Niedoceniane a potrzebne: edytorstwo literatury dla dzieci i młodzieży, „Sztuka Edycji” 2020, nr 2.

Mikołajewski J., Krajobraz z burzą. Bajka o Pawle Mykietynie, il. J. Cybis, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2019.

Przech V., Surkonwencjonalizm Pawła Szymańskiego w kontekście estetyki postmodernizmu (manuskrypt), b.m.r.

Schafer R.M., Muzyka środowiska, przeł. D. Gwizdalanka, „Res Facta” 1982, nr 9.

Szczecińska E., Topolski J., Wywiad: Paweł Mykietyn, „Glissando” 2010, nr 16.

Szwab N., Wokół muzyki i postawy estetycznej Pawła Szymańskiego, „Res Facta Nova” 2014, nr 15 (24).

Szymański P., [wypowiedź w:] Festiwal muzyki Pawła Szymańskiego. 24 listopada–1 grudnia 2006 roku, red. A. Chłopecki, K. Naliwajek, Warszawa 2006.

Tomaszewski M., Utwór muzyczny jako refleks, odblask, relikt i echo rzeczywistości pozadziełowej. Rekonesans, „Teoria Muzyki” 2016, nr 8/9.

Torbicki I., W poszukiwaniu postmodernizmu. Twórczość Pawła Mykietyna na fortepian solo (niepublikowany opis dzieła artystycznego), Gdańsk 2022, s. 50.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.