Artykuły

Tom 8 (2023)

Bojkot Rosji i rosyjskiego rynku przez podmioty wolnorynkowe Zachodu w dobie wojny w Ukrainie w polskich memach

Strony: 61-92

PDF

Abstrakt

Wydarzenia rozgrywające się na terytorium Ukrainy mogą z perspektywy XXI wieku zdawać się bezprecedensowe. Zbrojna agresja Rosji na Ukrainę rezonuje zatem zainteresowaniem opinii publicznej, na Zachodzie — szczególnie w Polsce — przynosząc dominujący solidaryzm z Ukrainą i silną, niemal jednogłośną krytykę Rosji. Od państw, organizacji międzynarodowych, władz politycznych czy organizacji pozarządowych oczekuje się wsparcia Ukrainy w dobie inwazji. Analogicznych działań upatruje się także wśród podmiotów wolnorynkowych. Inwestorzy, przedsiębiorstwa, marki mogą okazać swą dezaprobatę Rosji, uderzając w rosyjskich klientów i kontrahentów, czyli de facto bojkotując rynek agresora. Jak wynika z przeprowadzonej analizy internetowych memów obrazkowych — taka postawa jest oczekiwana przez internautów i popularyzowana w sieci. Wycofywanie się zachodniego biznesu z Rosji wizualizowane jest jako silnie uciążliwe dla rosyjskich konsumentów, gdyż skutkuje deficytami dóbr i usług, do których byli oni od lat przyzwyczajeni, które są też — pomimo prób rodzimego rynku — nieekwiwalentne.

Bibliografia

Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, red. M. Makowska, Warszawa 2013.

Avatar: istota wody, reż. James Cameron, światowa premiera 14.12.2022, https://www.filmweb.pl/film/Avatar%3A+Istota+wody-2022-558178.

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

Balcerowicz B., Konflikty zbrojne: Ukraina, wojny Talibów, „Rocznik Strategiczny” 2014/2015, s. 130–140.

Błaszczak A., Wzrosły wymagania społeczne wobec biznesu, https://www.rp.pl/biznes-odpowiedzialny-w-polsce/art35920291-wzrosly-wymagania-spoleczne-wobec-biznesu.

Bornio J., Bezpieczeństwo narodowe Polski w kontekście kryzysu ukraińskiego. Wymiar polityczno-militarny, Warszawa 2019.

Borowska-Beszta B., Bartnikowska U., Ćwirynkało K., Analiza wtórna jakościowych danych zastanych: przegląd założeń teoretycznych i aplikacji metodologicznych, „Jakościowe Badania Pedagogiczne” 2, 2017, nr 1, s. 5–24.

Chivaka R., Secondary Data Analysis as one of the most effective Qualitative Technique, https://www.researchgate.net/publication/327060808_secondary_data_analysis.

Dean G., McDonald’s Russian restaurants have just reopened. Photos show thousands of people queueing for their first Big Mac when the chain arrived in Moscow in 1990, https://www.businessinsider.com/mcdonalds-russia-history-big-macs-soviet-union-american-ukraine-restaurant-2022-3?IR=T.

Dimitrov D., Detecting propaganda techniques in memes, https://www.researchgate.net/publication/354646995_Detecting_Propaganda_Techniques_in_Memes.

Dobbs M., McDonald’s is closing in Russia. Its first USSR restaurant was a sensation, https://www.washingtonpost.com/history/2022/03/08/soviet-union-mcdonalds-moscow/.

Dojwa-Turczyńska K., Armia najeźdźców vs armia obrońców. Wernakularne prezentacja sił zbrojnych Ukrainy i Rosji w polskich cybermemach, „Rocznik Nauk Społecznych” 14 (50), 2022, nr 4, s. 149–185.

Dojwa-Turczyńska K., Dyktatorskie państwo agresorskie jako sąsiad Polski. Rosja i Rosjanie w dobie wojny w Ukrainie w percepcji w polskich cybermemach, „Annales Universitatis Paedagocicare Cracoviensis. Studia de Securitate” [w druku].

Dojwa-Turczyńska K., Rosyjsko-ukraiński konflikt zbrojny w percepcji polskiego społeczeństwa, „Rocznik Nauk Społecznych” 15 (51), 2023, nr 2, s. 111–145.

Dojwa-Turczyńska K., Wolska-Zogata I., Obrazy początków pandemii w Polsce: analiza jakościowa cybermemów, Wrocław 2020.

Durkheim E., Samobójstwo: studium z socjologii, red. E. Tarkowska, Warszawa 2011.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

Goundar S., Research Methodology and Research Method. Methods Commonly Used By Researchers, https://prallagon.com/wp-content/uploads/2021/05/Research-Methodology-A2.pdf s. 42-43.

Harbich K., Wojna na Wschodzie Ukrainy (2014–2017) w ukraińskim i polskim reportażu wojennym na przykładzie reportaży literackich Artema Czecha i Pawła Pieniążka, „Zeszyty Prasoznawcze” 2 (250), 2022, s. 11–26.

Johnston M.P., Secondary Data Analysis: A Method of which the Time Has Come, https://www.qqml-journal.net/index.php/qqml/article/view/169.

Kamińska M., Niecne memy: dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.

Kasprzycki D.D., Konflikt zbrojny na Ukrainie w kontekście rosyjskiej koncepcji wojny nowej generacji, „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” 16, 2022, nr 1, s. 79–107.

KFC znika z Rosji. Restauracje otwierają się pod nowym szyldem, https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/kfc-wychodzi-rosji-marke-zastapi-rostics-6986106.

Kleczkowska A., Memorandum Budapesztańskie — umowa międzynarodowa czy niewiążące porozumienie?, https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/42381/memorandum-budapesztanskie-umowa-miedzynarodowa-czy-niewiazace-porozumienie.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Laruelle M., The “Russian World” Russia’s Soft Power and Geopolitical Imagination, https://www.caa-network.org/wp-content/uploads/2015/06/FINAL-CGI_Russian-World_Marlene-Laruelle-1.pdf.

Long-Sutehall T., Sque M., Addington-Hall J., Secondary analysis of qualitative data: a valuable method for exploring sensitive issues with an elusive population?, „Journal of Research in Nursing” 16, 2010, nr 4, s. 335–344.

Łomanowski A., 300 dni wojny Putina. Od trzydniowego, rosyjskiego blitzkriegu do beznadziejnych walk pozycyjnych, https://www.rp.pl/konflikty-zbrojne/art37645081-300-dni-wojny-putina-odtrzydniowego-rosyjskiego-blitzkriegu-do-beznadziejnych-walk-pozycyjnych.

Meissner J., Rosyjska koncepcja wojny nowej generacji w świetle pierwszych doświadczeń z wojny w Ukrainie, „Rocznik Nauk Społecznych” 14, 2022, nr 4, s. 133–148.

Memy czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, red. T. Gackowski, K. Brylska, M. Patera, Warszawa 2017.

Mickiewicz P., Ewolucja rosyjskiej polityki bezpieczeństwa i doktryny obronnej w drugiej dekadzie XXI wieku, [w:] Rosyjska myśl strategiczna i potencjał militarny Rosji w XXI wieku, red. P. Mickiewicz, Warszawa 2018, s. 143–144.

Milner R.L., The world made meme: public conversations and participatory media, London 2016.

Mironowicz E., Rosja — Ukraina. 25 lat między „ograniczoną współpracą a ograniczoną konfrontacją”, „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” 69, 2014, nr 2, s. 201–220.

Naisbitt J., Megatrendy: dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Poznań 1997.

Nieubuurt J.T., Internet memes: Leaflet Propaganda of the digital age, https://digitalcommons.odu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1197&context=english_fac_pubs.

O’Reilly M., Kiyimba N., Advanced qualitative research. A guaide to using theory, https://uk.sagepub.com/sites/default/files/upm-assets/68704_book_item_68704.pdf.

Patrzałek W., Wardzała J., Tradycyjne i mobilne media w komunikacji społecznej, [w:] Z teorii i praktyki komunikacji społecznej: stan i rozwój badań w Polsce, red. P. Urbaniak, K. Konarska, A. Lewicki, Kraków 2018, s. 303–313.

Perchla-Włosik A., Konsumpcja mody a tożsamość: o społecznych funkcjach mody i zakupów modowych, „Forum Socjologiczne” 9, 2018, s. 87–98.

Perchla-Włosik A., Moda a społeczeństwo konsumpcyjne: społeczne znaczenie mody w kreowaniu tożsamości i zachowań konsumenckich, Wrocław 2019.

Perchla-Włosik A., Pro-social activities and grassroots initiatives during Russia’s attack on Ukraine — institutional field a in aid activities for Ukraine (the case of the “Wroclaw Railway Station”), „Defence Science Review” 15, 2022, s. 161–176.

Przybysz-Stawska M., Problematyka wojny w Ukrainie na łamach czasopism opiniotwórczych w Polsce.

Przypadek „Polityki” (luty–sierpień 2022 r.), „Studia Medioznawcze” 23, 2022, nr 4 (91), s. 1322–1341.

Rosyjscy żołnierze zjedli paszteciki od ukraińskiej babci. Ośmiu zmarło, https://forsal.pl/swiat/rosja/artykuly/8382911,rosyjscy-zolnierze-paszteciki-od-ukrainskiej-babci-osmiu-zmarlo.html.

Sroka J., Obrazkowe memy internetowe, Warszawa 2014.

Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002.

Szpunar M., Internet w procesie gromadzenia danych o charakterze wtórnym, „Studia Medioznawcze” 2, 2009, nr 37, s. 139–149.

Sztompka P., Socjologia, analiza społeczeństwa, Warszawa 2002.

Wardzała J., Młodzi w społeczeństwie konsumpcyjnym: wiedza, opinie i oczekiwania młodego pokolenia wobec konsumpcji i jego zachowania konsumenckie, Wrocław 2019.

Wiggins B.E., The discursive power of memes in digital culture: ideology, semiotics, and intertextuality, Abingdon-New York 2020.

Wójcicka M., Mem interentowy jako multigodalny gatunek pamięci zbiorowej, Lublin 2019.

Wyszelski L., Putin i jego wersja „polityki historycznej” kierowanej do Rosjan, „Studia Orientalne” 11, 2022, nr 4 (24), s. 125–147.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.