Tom 67. czasopisma „Romanica Wratislaviensia” pod redakcją Tomasza Wysłobockiego został poświęcony historii teatru europejskiego, a właściwie — wzajemnemu przenikaniu się sztuki, polityki i sfery społecznej. Geograficzne spektrum prezentowanych na jego łamach artykułów jest bardzo szerokie — od Hiszpanii, przez Francję, po Polskę. Ramy chronologiczne zaś wyznaczają dwa przełomowe dla historii teatru wydarzenia — premiera Cyda autorstwa Pierre’a Corneille’a w 1637 roku oraz wystawienie, niemal dwa wieki później — w 1830 roku, Hernaniego Victora Hugo. Wielkim walorem tego tomu jest jego interdyscyplinarność — wyniki swoich badań prezentują tu zarówno literaturoznawcy, jak i historycy czy historycy sztuki. Tom zawiera 15 artykułów autorstwa uznanych na świecie i pochodzących z kilku krajów naukowców specjalizujących się w badaniach nad teatrem. Czytelnik znajdzie tu nie tylko tekst o hiszpańskim dziedzictwie europejskiej sztuki scenicznej, artykuł o wpływie wydarzeń rewolucji francuskiej na repertuar i instytucje teatralne, lecz także porównanie polskich przekładów uznanych dzieł siedemnasto- i osiemnastowiecznych dramatopisarzy z ich francuskimi oryginałami.