Artykuły

Tom 45 (2023)

Zacieśnianie więzi. Realizacja założeń „audience development” przez Azjatycki Festiwal Filmowy „Pięć Smaków”

Strony: 223-242

PDF

Abstrakt

The COVID-19 pandemic has fundamentally redefined the way film festivals operate. The article frames these recent changes in the logic of earlier and broader trends. Using the concept of the fourth phase of development of film festivals and the notion of audience development, the author describes the case of the Five Flavours Asian Film Festival and analyses the types of initiatives implemented by the festival organizers. In the final part of the article, the author presents the results of a study conducted on Facebook group dedicated to fans of the festival.

Bibliografia

Adamczak M., Instytucja festiwalu filmowego w ekonomii kina, „Panoptikum” 2016, nr 16.

Adamczak M., Kapitały przemysłu filmowego: Hollywood, Europa, Chiny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Adamczak M., W cieniu bomby. O dystrybucji filmowej, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7334-w-cieniu-bomby-o-dystrybucji-filmowej.html (dostęp: 25.01.2023).

Elsaesser T., Sieć festiwali filmowych, przeł. A. Pospieszyńska, M. Rawska, [w:] Filmowa Europa, red. M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

English J.F., Ekonomia prestiżu, przeł. P. Czapliński, Ł. Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.

Farnel S., Towards a Filmmaker Bill of Rights for Festivals, [w:] The Film Festival Reader, red. D. Iordanova, St Andrews Film Studies, St Andrews 2013.

Hing-Yuk Wong C., Film Festivals: Culture, People and Power on the Global Screen, Rutgers University Press, New Brunswick 2011.

Jemielniak D., Netnografia, czyli etnografia wirtualna — nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” 2013, nr 154.

Jędrasiak K., Rode D., Edukacja filmowa wobec zmiany postmedialnej, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

Kazimierczuk S., Festiwal „Pięć Smaków” — wywiad z Jakubem Królikowskim, https://mandragon.pl/wywiad-smaki/ (dostęp: 24.01.2023).

Kiejziewicz A., Zwolan M., Smakowanie filmu. Kulinarna promocja jako paratekst w kontekście badań nad międzynarodową recepcją kina azjatyckiego, „Panoptikum” 2021, nr 25.

Lis B., Zwrot ku publiczności? Audience development jako próba uspołeczniania instytucji kultury, „Kultura Współczesna” 2019, nr 2 (105).

Majmurek J., Rok nie tylko hibernacji, https://www.dwutygodnik.com/artykul/9315-rok-nie-tylko-hibernacji.html (dostęp: 26.01.2023).

Murczyńska J., Wspólnota smaku, https://aktivist.pl/wspolnota-smaku/ (dostęp: 25.01.2023).

Najbor J., Funkcjonowanie instytucji festiwalu filmowego w trakcie pandemii COVID-19 na przykładzie festiwalu Nowe Horyzonty, https://compress.edu.pl/e-wydania/item/funkcjonowanie-instytucji-festiwalu-filmowego-w-trakcie-pandemii-covid-19-na-przykladzie-festiwalu-nowe-horyzonty (dostęp: 24.01.2023).

Orankiewicz A., Bartosiewicz A., Współczesny rynek dystrybucji kinowej w Polsce, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 108.

Pabiś-Orzeszyna M., Edukacja filmowa. Pułapki i ucieczki, „Ekrany” 2018, nr 6.

Pobłocki K., Kapitalizm. Historia krótkiego trwania, Wydawnictwo Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2017.

Racięski B., Safari na globalnym Południu, „Ekrany” 2020, nr 1.

Szponar E., Fabryka splendoru: Światowe festiwale filmowe, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2022.

Topolski J., Hubert Bals Fund i problemy Trzeciego Świata, „Ekrany” 2017, nr 1.

de Valck M., Film Festivals. From European Geopolitics to Global Cinephilia, Amsterdam University Press, Amsterdam 2007.

de Valck M., Damiens A., Rethinking Film Festivals in the Pandemic Era and After, Palgrave Macmillan, Cham 2023.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.