Articles

Vol. 21 (2024)

The videoclip in the network of new humanities: A contribution to research in the field of anthropology of music video acting

Pages: 115-125

PDF (Język Polski)

Abstract

The article “The videoclip in the network of new humanities: A contribution to research in the field of anthropology of music video acting” is a sketch in which the author draws attention to the untapped potential of research on contemporary music videos. The proposal of a critical reflection on the music video from the perspective of the new humanities and anthropology of acting is one of the possible research leads. The author notes a clear gap in the research on music videos in Polish academic literature, suggesting that being a constantly evolving genre, closely related to technological progress, music videos are still an important and permanently present form of audiovisual art in the contemporary cultural landscape. The author suggests possible comparative paths and draws attention to the existence of numerous intertexts that allow the music video to be analyzed in relation to other cultural texts or fields of art. Recalling the theory of the “musical persona”, he also draws attention to the issue of the identity of the characters in music video miniatures.

References

Bolikowski, Ł., Kozłowski, J. (2012, czerwiec). Ekspansywna hybryda: narodziny i dojrzewanie humanistyki cyfrowej. Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi, 6, 181–188.

Davies, S. (2003). Contra Hypothetical Persona in Music. W S. Davies (Red.), Themes in the Philosophy of Music (s. 153–168). Oxford University Press.

Duda, A. (2022, styczeń). Błąd Epimeteusza? Teatr w sieci technik i technologii. Pamiętnik Teatralny, 71, 121–137.

Genette, G. (2014). Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia. słowo/obraz terytoria.

Internet i social media w 2023 — najnowsze statystyki (2024). Dostęp 27 lutego 2024 z https://www.znajdzreklame.pl/blog/ebooki-i-raporty/internet-i-social-media-w-2023-najnowsze-statystyki/.

Jarecka, U. (1999). Świat wideoklipu. Oficyna Naukowa.

Kolinek-Siechowicz, K. (2015). Od teorii muzycznej persony do muzycznego personalizmu. W A. Chęćka-Gotkowicz. M. Jabłoński (Red.), Peter Kivy i jego filozofia muzyki (s. 237–251). Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauki.

Kozłowski, J. (2012, grudzień). Giez Sokratesa. Dostęp 27 lutego 2024 z https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2012/12/giez-sokratesa/.

Manovich, L. (2013). Software Takes Command. Bloomsbury Academic.

Pick, M. (2020). David Bowie: Dziennik artystycznych wcieleń. Lizard, 36, 78–83.

Przastek-Samokowa, M. (2016, luty). Czym jest humanistyka cyfrowa? Pole semantyczne pojęcia (zarys). Zagadnienia Informacji Naukowej — Studia Informacyjne, 54 (2/108), 82–93.

Radomski, A. (2015, czerwiec). Humanistyka cyfrowa w praktyce — analiza i wizualizacja obrazów. Roczniki Kulturoznawcze, 6, 5–15.

Railton, D., Watson, P. (2011). Music Video and the Politics of Representation. Edinburgh University Press. Ridley, A. (2007). Persona Sometimes Grata: On the Appreciation of Expressive Music. W K. Stock (Red.), Philosophers on Music: Experience, Meaning and Work (s. 130–146). Oxford University Press.

Stiegler, B. (1998). Technics and Time, t. 1: The Fault of Epimetheus. Stanford University Press.

Till, R. (2010). Pop Cult: Religion and Popular Music. Continuum.

Ucińska, J. (2017, styczeń). Humanistyka cyfrowa: problemy definiowania pojęcia. Zagadnienia Informacji Naukowej — Studia Informacyjne, 55 (1/109), 124–145.

Urbański, T. Aktorzy w teledyskach — lista. Dostęp z 27 lutego 2024 https://film.org.pl/wewn/aktorzy-w-teledyskach-lista-17000.

Wróbel, S. (2015, lipiec–sierpień). Perpetuum mobile istoty śmiertelnie protetycznej. Dostęp 27 lutego 2024 z https://www.miesiecznik.znak.com.pl/7222015szymon-wrobelperpetuum-mobile-istoty-smiertelnie-protetycznej/.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.