Artykuły
Artykuł zorganizowany jest wokół sparafrazowanego przez autorkę pytania Olive Schreiner: „czy pióro lub ołówek kiedykolwiek były tak spajające jak igła?”. Celem jest rozważenie zarówno wspólnototwórczego potencjału medium tkaniny, jak i praktyk z nią związanych (haft, patchwork). Na jego zrealizowanie pozwala analiza trzech wybranych działań artystycznych: projektu Stara Miłosna Kobiet, transparentu Haftu Okupacyjnego Kolektywu Złote Rączki i twórczości Małgorzaty Mirgi-Tas. Tym samym w artykule rozpoznany zostaje subwersywny charakter działań wykorzystujących tkaninę w celach równościowych i emancypacyjnych grup wykluczonych.
Abakanowicz. Metamorfizm, red. M. Kowalewska, Łódź 2018.
Beuys J., Teksty, komentarze, wywiady, oprac. J. Jedliński, Warszawa 1990.
Bourriaud N., Estetyka relacyjna, przeł. Ł. Białkowski, Kraków 2012.
Bryan-Wilson J., Fray: Art and Textile Politics, Chicago 2017.
Burzyk M., Sawczyński P., Wspólnota, immunizacja, życie – o filozofii politycznej Roberta Esposita, „Politeja” 23, 2013, s. 5–28.
Carpenter E., Activist tendencies in craft, „Concept Store” 2010, nr 3, https://research.gold.ac.uk/id/eprint/3109/.
Dobkowska-Kubacka J., Kobieca specjalizacja: sztuki upiększające. Inicjatywy wspierające aktywność kobiet w zakresie sztuki użytkowej oraz rzemiosła w drugiej połowie XIX w. w Królestwie Polskim, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Historica” 106, 2020, s. 53–75.
Esposito R., Pojęcia polityczne. Wspólnota, immunizacja, biopolityka, Kraków 2015.
Greer B., Craftivist history, [w:] Extra/Ordinary: Craft and Contemporary Art, red. M.E. Buszek, Durham 2011, s. 175–183.
Haveri M., Urban knitting — the soft side of street art, „Arts and Education” 2013, nr 2, s. 1–19.
Herkenhoff P., Needles, [w:] Craft, red. T. Harrod, London 2018.
Ingold T., Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design, red. E. Klekot, Kraków 2018.
Kępa E., Dzierganie alternatywne. Knitting graffiti jako twórcza praktyka konstruowania rzeczywistości społecznej, „Kultura Współczesna” 2017, nr 4 (97), s. 153–167.
Kępa E., Knitting — (wo)men’s occupation, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 70, 2019, s. 71–83.
Kępa E., Szorstkość lnu i zapach wełny. Wykonywanie ściegu za ściegiem jako forma dialogu z naturą, [w:] Strategie komunikacyjne i procesy twórcze, red. M. Bartosiak, Łódź 2022, s. 147–161.
Kępa E., Wydziergać siebie i świat. Bombardowanie włóczką jako zjawisko społeczno-kulturowe, „Ars inter Culturas” 2016, nr 5, s. 241–252.
Lippard, L., Get the Message? A Decade of Art for Social Change, New York 1984, s. 98–99.
Magdalena Abakanowicz, red. A. Coxon, M.J. Jacob, London 2022.
Otto E., Rössler P., Bauhaus Women: A Global Perspective, London 2019.
Parker R., Pollock G., Old Mistresses: Women, Art and Ideology, London 1981.
Parker R., The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine, London 2010.
Polki, patriotki, rebeliantki, red. I. Kowalczyk, Poznań 2018.
Pritash H., Schaechterle I., Carter Wood S., The needle as the pen: intentionality, needlework, and the production of alternate discourse of power, [w:] Women and the Material Culture of Needlework and Textiles, 1750–1950, red. M. Daly Goggin, B. Fowkes Tobin, Burlington 2009, s. 13–30.
Przeczarowując świat. Małgorzata Mirga-Tas, red. W. Szymański, J. Warsza, Warszawa-Berlin 2022.
Smartfony won, tamborki w dłoń. Kolektyw „Złote rączki” zmienia świat, Kobieta WP.pl, 17.11.2016, https://kobieta.wp.pl/smartfony-won-tamborki-w-dlon-kolektyw-zlote-raczki-zmienia-swiat-6059639713014401a.
Wilczyńska K., Haft Okupacyjny vs. Craftywizm. Feministyczne strategie artywistyczne, „Czas Kultury”, 18.05.2019, https://czaskultury.pl/czytanki/haft-okupacyjny-vs-craftywizm-feministyczne-strategie-artywistyczne/.