Articles

Vol. 27 No. 3 (2023)

Feminist weaves of fiber: Community-creating potential in artistic activities in the field of textiles art

Pages: 65-75

PDF (Język Polski)

Abstract

The article is organised around Olive Schreiner’s question paraphrased by the author: “has a pen or pencil ever been as bonding as a needle?” The aim is to consider the community-building potential of the textile medium as well as practices related to it (embroidery, patchwork). It can be achieved through the analysis of three selected artistic activities. Thus, the article recognizes the subversive nature of activities that use fabric for equality-related purposes, as well as a means for the emancipation of marginalized groups.

References

Abakanowicz. Metamorfizm, red. M. Kowalewska, Łódź 2018.

Beuys J., Teksty, komentarze, wywiady, oprac. J. Jedliński, Warszawa 1990.

Bourriaud N., Estetyka relacyjna, przeł. Ł. Białkowski, Kraków 2012.

Bryan-Wilson J., Fray: Art and Textile Politics, Chicago 2017.

Burzyk M., Sawczyński P., Wspólnota, immunizacja, życie – o filozofii politycznej Roberta Esposita, „Politeja” 23, 2013, s. 5–28.

Carpenter E., Activist tendencies in craft, „Concept Store” 2010, nr 3, https://research.gold.ac.uk/id/eprint/3109/.

Dobkowska-Kubacka J., Kobieca specjalizacja: sztuki upiększające. Inicjatywy wspierające aktywność kobiet w zakresie sztuki użytkowej oraz rzemiosła w drugiej połowie XIX w. w Królestwie Polskim, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Historica” 106, 2020, s. 53–75.

Esposito R., Pojęcia polityczne. Wspólnota, immunizacja, biopolityka, Kraków 2015.

Greer B., Craftivist history, [w:] Extra/Ordinary: Craft and Contemporary Art, red. M.E. Buszek, Durham 2011, s. 175–183.

Haveri M., Urban knitting — the soft side of street art, „Arts and Education” 2013, nr 2, s. 1–19.

Herkenhoff P., Needles, [w:] Craft, red. T. Harrod, London 2018.

Ingold T., Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design, red. E. Klekot, Kraków 2018.

Kępa E., Dzierganie alternatywne. Knitting graffiti jako twórcza praktyka konstruowania rzeczywistości społecznej, „Kultura Współczesna” 2017, nr 4 (97), s. 153–167.

Kępa E., Knitting — (wo)men’s occupation, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 70, 2019, s. 71–83.

Kępa E., Szorstkość lnu i zapach wełny. Wykonywanie ściegu za ściegiem jako forma dialogu z naturą, [w:] Strategie komunikacyjne i procesy twórcze, red. M. Bartosiak, Łódź 2022, s. 147–161.

Kępa E., Wydziergać siebie i świat. Bombardowanie włóczką jako zjawisko społeczno-kulturowe, „Ars inter Culturas” 2016, nr 5, s. 241–252.

Lippard, L., Get the Message? A Decade of Art for Social Change, New York 1984, s. 98–99.

Magdalena Abakanowicz, red. A. Coxon, M.J. Jacob, London 2022.

Otto E., Rössler P., Bauhaus Women: A Global Perspective, London 2019.

Parker R., Pollock G., Old Mistresses: Women, Art and Ideology, London 1981.

Parker R., The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine, London 2010.

Polki, patriotki, rebeliantki, red. I. Kowalczyk, Poznań 2018.

Pritash H., Schaechterle I., Carter Wood S., The needle as the pen: intentionality, needlework, and the production of alternate discourse of power, [w:] Women and the Material Culture of Needlework and Textiles, 1750–1950, red. M. Daly Goggin, B. Fowkes Tobin, Burlington 2009, s. 13–30.

Przeczarowując świat. Małgorzata Mirga-Tas, red. W. Szymański, J. Warsza, Warszawa-Berlin 2022.

Smartfony won, tamborki w dłoń. Kolektyw „Złote rączki” zmienia świat, Kobieta WP.pl, 17.11.2016, https://kobieta.wp.pl/smartfony-won-tamborki-w-dlon-kolektyw-zlote-raczki-zmienia-swiat-6059639713014401a.

Wilczyńska K., Haft Okupacyjny vs. Craftywizm. Feministyczne strategie artywistyczne, „Czas Kultury”, 18.05.2019, https://czaskultury.pl/czytanki/haft-okupacyjny-vs-craftywizm-feministyczne-strategie-artywistyczne/.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.