Articles
Within the artist residency in Zamek Culture Centre in Poznań, and my artistic research The Photo Parlour (2018), I made an inventory of equipment and paraphernalia of photo parlours in the Greater Poland region, mainly backdrops made by painters-craftspeople and props. The collected material let me build a photographic archive, on which my photography book Dworki i Pałace [Manors and Palaces]—prepared in tandem with the self-publishing collective Ostrøv—is based.
The article is devoted to the visual culture of photo parlours and the identity they have built, a common imaginarium of a phantom middle class—rooted in its peasant ancestry, but nonetheless aspiring to live a “better life.” This process of coallescing into a new social group was spurred by visual norms prevalent during the transformation period—with imitation chief among them. In the field, I have investigated the role of playing dress-up, playing so called “scenes sessions,” inspired by cultural norms of the aristocracy and the gentry. The images created with backdrops, props, choreographies and gestures legitimized new social positions, which were then applied by social climbers during their ascent.
Using theoretical tools of a “radical program of visual sociology” and the category of looking “behind the image” I argue that the visual culture of photo parlours can be classified as peasant photography. One of the features of peasant photography is its inability to deny someone’s existence. Peasant photograph, one of the major characteristics of which was commemoration, served as a means of a collective “unremembering,” or intentional forgetting—of one’s peasant origins.
Bartuszek J., Między reprezentacją a „martwym papierem”. Znaczenie chłopskiej fotografii rodzinnej, Warszawa 2005.
Berger J., O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999.
Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Warszawa 2005.
Czapliński P., Plebejski, populistyczny, posthistoryczny. Formy polityczności sarmatyzmu masowego, „Teksty Drugie” 2015, nr 1, s. 21–45.
Drozdowski R., Krajewski M., Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Warszawa 2011.
Erbibon D., Droga do Reims, przeł. M. Ochab, Kraków 2019.
Francuz H., Miasto. Twarz. Masyw, [w:] Hawaikum. W poszukiwaniu istoty piękna, red. M. Kozień, M. Miskowiec, A. Pankiewicz, Kraków 2015.
Garlicka A., Bijak M., Fotografia chłopów polskich, Warszawa 1993.
Gdula M., Odważyć się być średnim. Genealogia i przyszłość polskiej klasy średniej, „Krytyka Polityczna” 2015, nr 42, s. 42–56.
Kruczkowski L., Kordian i cham, Warszawa 1963.
Leder A., Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej, Warszawa 2014.
Myśliwski W., Pałac, Szczecin 1988.
Springer F., Brakujące słowo, [w:] Hawaikum. W poszukiwaniu istoty piękna, red. M. Kozień, M. Miskowiec, A. Pankiewicz, Kraków 2015.
Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000.
Szcześniak M., Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Warszawa 2016. Szymaniak M., Zapaść. Reportaże z mniejszych miast, Wołowiec 2021.
Wajda A., Ekrany fotografów ulicznych, „Polska Sztuka Ludowa” 1956, nr 1, s. 3–19.
Gugała A., Fotograf warszawski, Warszawa 2015, https://culture.pl/pl/dzielo/antonina-gugala-praca-z-wystawy-fotograf-warszawski.
Myślińska M., Dworki i pałace, Poznań 2018, https://player.vimeo.com/video/388349720.
Świrek K., Różnica klasowa: symboliczna, wyobrażeniowa i realna, [w:] „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2021, https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2021/30-wizualnosc-klas-spolecznych-struktury-i-relacje/roznica-klasowa.
Jankowski K., Małe studio, „Twoje Studio” 2001, nr 11.
Jankowski K., Kołecki K., Promise of Excellence, „Twoje Studio” 2003, nr 2.
Jaworska K., Niesporek K., Fotografia ślubna, „Twoje Studio” 2004, nr 1.
Kornatowski S., Foto Lato, „Twoje Studio” 2001, nr 9–10.
Kornatowski S., Gorzko, gorzko, „Twoje Studio” 2001, 9–10.
Kornatowski S., Nowy papier fotograficzny Kodak, „Twoje Studio” 2001, nr 11.
Kornatowski S., Orzeł czy reszka — warsztaty Elfo, „Twoje Studio” 2002, nr 1.
Kosińska K., Kolor — narzędzie i symbol, „Twoje Studio” 2001, nr 1.
Marczyk J., Fotografia cyfrowa w zakładzie fotograficznym, „Twoje Studio” 2001, nr 3.
Marczyk J., Olympus wkracza do studia, „Twoje Studio” 2000, nr 2.
Michalski S., Parvi P., Promise of Excellence, „Twoje Studio” 2001, nr 11.
Mikołajczyk M., Krótka prezentacja zakładu, „Twoje Studio” 2002, wyd. specjalne.
Niesporek K., Komunia — wyzwanie dla mistrza, „Twoje Studio” 2001, nr 3.
Parvi P., Przedmowa do wydania specjalnego, „Twoje Studio” 2002, wyd. specjalne.
Parvi P., Zakończenie do wydania specjalnego, „Twoje Studio” 2002, wyd. specjalne.
Pawłowska M., Firma Bea, „Twoje Studio” 2004, nr 1.