Artykuły
Koncepcja etyki troski opracowana przez Carol Gilligan uznawana jest w ramach teorii feministycznej za oryginalny i interesujący model konstruowania wzorców dziewczyńskiej empatii. Stosując ją jako narzędzie analityczne, pochylam się nad wybranymi modelami narracyjnymi w utworach kultury popularnej, kierowanych przede wszystkim do grona młodych odbiorczyń. Troskę oraz gniew traktuję jako afekty mające olbrzymi wpływ na decyzje podejmowane przez bohaterki serialu Dzicz oraz literacko-filmowej serii Igrzyska śmierci, kierujące się konkretnie troską o bezpieczeństwo najbliższych oraz potrzebą specyficznie postrzeganej sprawiedliwości. Tak budowane strategie narracyjne pozwalają odczytywać nastoletnie bohaterki w sytuacji opresji jako upodmiotowione i sprawcze postaci, zwiększając reprezentatywność postaw niezależnych bohaterek dziewczęcych w kulturze popularnej.
Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, przeł. A. Jankowski, Poznań,1997.
Collins S., Igrzyska śmierci, przeł. M. Hesko-Kołodzińska, P. Budkiewicz, Poznań 2009.
Collins S., Kosogłos, przeł. M. Hesko-Kołodzińska, P. Budkiewicz, Poznań 2009.
Collins S., W pierścieniu ognia, przeł. M. Hesko-Kołodzińska, P. Budkiewicz, Poznań 2009.
Czajka-Kominiarczuk K., Seriale. Do następnego odcinka, Warszawa 2021.
Gilligan C., Chodźcie z nami! Psychologia i opór, przeł. S. Kowalski, Warszawa 2013.
Gromadzka B., Anty-Jeżycjada? Jakie są najnowsze powieści dla dziewcząt i o dziewczętach na przykładzie Fanfika (2016) Natalii Osińskiej?, „Filoteknos” 2020, nr 10, s. 225–239.
Kozubek M., Filmoterapia. Teoria i praktyka, Gdańsk 2016.
Murdock M., Podróż bohaterki. Kobieca droga do pełni, przeł. E. Tokaczew, Czeladź 2020.
Oczko P., Anna z domu o zielonym dachu. O cyklu powieściowym Lucy Maud Montgomery, „Teksty Drugie” 2013, nr 5, s. 42–61.
Piekarski P., Ania czy Anne? O nowym przekładzie powieści Lucy Maud Montgomery, Portal Granice.pl, 30.11.2022, https://www.granice.pl/publicystyka/anne-z-zielonych-szczytow-marginesy-nowe-tlumaczenie-kontrowersje/2017/1.
Rudaś-Grodzka M., Piekło-niebo dziewczyńskości, „Czas Kultury” 2022, nr 2, s. 9–21.
Starego K., Gniew, współczucie, solidarność – w stronę politycznie i krytycznie zorientowanej pedagogiki emocji, „Problemy Współczesnej Edukacji” 2016, nr 2, s. 64–75.
Zimmermann J., Kobiety i inne potwory. Tworzenie nowej mitologii, przeł. H. Pustuła-Lewicka, Wołowiec 2023.