In the making

Vol. 27 No. 4 (2023)

Kraków’s bobbin lace: On some activities aimed at reinterpreting the rural identity of lace makers

Justyna Łukaszewska-Haberkowa
https://orcid.org/0000-0003-0939-5566

Pages: 129-140

PDF (Język Polski)

Abstract

Shaping of the contemporary individual and collective identity is a constitutive element of intangible cultural heritage. The bobbin lace-making allowed the inhabitants of the city of Kraków to adopt a new identity as a tradition related, in their opinion, to the culture of the Polish countryside. The article depicts certain practices that lace-makers—depositaries of Kraków’s bobbin lace, which became part of the national list of intangible cultural heritage in 2016—uphold as an expression of their rural identity. The tradition of making this element is an expression of the search for a new iden- tity, which is also related to the contemporary rural and suburban environment. Theses given in the text revolve around the research conducted using participant observation and the art-based method.

References

Dziadowiec-Greganić J., Pomiędzy praktykami niematerialnego dziedzictwa kulturowego a działaniami na jego rzecz. Krytyczna perspektywa prakseologiczna, [w:] Niematerialne dziedzictwo kulturowe w teorii i praktyce, red. A. Niedźwiedź, I. Okręglicka, Kraków 2021, s. 11–27.

Dudek K.J., Sikora S., Wytwarzanie dziedzictwa. Z Barbarą Kirschenblatt-Gimblett rozmawiają Karolina J. Dudek i Sławomir Sikora, „Rocznik Muzealny” 57, 2016, s. 33–41.

Giannachi G., Documenting the participants’ points of view: Re-thinking the epistemology of participation, [w:] Participatory Practices in Art and Cultural Heritage, red. Ch. Rausch, R. Ben- schop, E. Sitzia, V. van Saaze, Cham 2022, s. 13–23.

Hankus M., Koronka. Tradycja — reaktywacja, Kraków 2018.

Klekot E., Samofolkloryzacja. Współczesna sztuka ludowa z perspektywy krytyki postkolonialnej, „Kultura Współczesna” 1, 2014, s. 86–99.

Korduba P., Ludowość na sprzedaż: Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa 2013.

Kowalska J.R., Koronki inspirowane sztuką ludu Podhala. Krajowa Szkoła Koronkarska w Zakopanem i jej wpływ na modę w ciągu pierwszego półwiecza jej istnienia, „Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie. Seria Nowa” 2014, nr 7, s. 27–48.

Krzyżanowska W., 80 lat Żeńskiej Szkoły Odzieżowej w Krakowie, Kraków 1965.

Molendowicz W., Bobowa od A do Ż, Bobowa 2009.

Olga Szerauc. Biogram, Dom Spotkań z Historią. Relacje Biograficzne. Wspomnienia świadków historii XX wieku, https://relacjebiograficzne.pl/demo/video/140-olga-szerauc.

Połubok M., Koronka klockowa — tradycyjne rękodzieło w Krakowie, „Małopolska. Regiony–Regionalizmy–Małe Ojczyzny” 19, 2017, s. 297–302.

Olszewski A.K., Dzieje sztuki polskiej 1890–1980 w zarysie, Warszawa 1988.

Słodkowski J., I ty zostaniesz metachłopem — rozmowa o etnosnobizmie z prof. Bursztą, „Gazeta Wyborcza”, 22.02.2014, https://wyborcza.pl/7,75248,15505779,i-ty-zostaniesz-metachlopem-rozmowa-o-etnosnobizmie-z-prof.html.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 2016.

Sznajder A., Kobiece grupy rękodzieła: rola i znaczenie dla hobbystów, profesjonalistów i badaczy. Refleksje z obserwacji uczestniczącej w grupie „Czar Nici”, [w:] Współczesna problematyka badań nad strojami ludowymi, red. A.W. Brzezińska, Wrocław 2018.

Tunbridge J.E., Zmiana warty. Dziedzictwo na przełomie XX i XXI wieku, przeł. A. Kamińska, red. R. Kusek, Kraków 2018.

Vergo P., The reticent object, [w:] The New Museology, red. P. Vergo, London 1989, s. 41–74.

Warsztaty Krakowskie 1913–1926, red. M. Dziedzic, Kraków 2009.

Wasiewicz J., Pamięć — chłopi — bunt, Warszawa 2021.

Węgorek J., Koronczarka. Wspomnienie o Oldze Szerauc, „Małopolska. Regiony–Regionalizmy–Małe Ojczyzny” 19, 2017, s. 245–247.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.