Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Tom 38 (2021)

Osoba zhybrydyzowana — media, więź i jednostka w późnym konsumpcjonizmie

  • Dominik Lewiński
DOI
https://doi.org/10.19195/1733-5779.38.18
Przesłane
16 grudnia 2021
Opublikowane
16-12-2021

Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę konsumpcjonizmu rozumianego jako forma medializacji gospodarki i rozważa jego systemowe efekty. Zastosowana komunikologiczna optyka teoretyczna pozwoliła na odmienne niż dotychczasowe ujęcie relacji między osobą, konsumpcją, mediami, stylem życia a więziami społecznymi. Zaproponowano rozumienie ponowoczesnej osoby i więzi, w które osoba jest uwikłana, jako specyficznej, strukturującej hybrydy czynników ludzkich i nieludzkich, znaków, rzeczy, psychik. Ta hybryda ostatecznie okazuje się ewolucyjną hiperstrukturą lifestyles, rozumianych jako programy komunikacyjne indywidualizacji.