Abstrakt
Mikrotargeting to względnie nowe zjawisko stosowane w działalności marketingowej do segmentowania i personalizacji odbiorców. Aby można było scharakteryzować bardzo konkretne i efektywne grupy docelowe, potrzebne jest jednak wykorzystywanie dużych ilości danych online. System informatyczny przetwarza dane dotyczące zachowań użytkowników w sieci — identyfikuje cechy osobowościowe, behawioralne, społeczne i demograficzne. Takie dane pozwalają wyjątkowo dokładnie scharakteryzować odbiorcę w celu precyzyjnego zastosowania tych informacji w komunikacji.
Od pierwszych lat tego tysiąclecia technologia ta jest dość mocno implementowana do polityki. Pozwala to sztabom wyborczym na lepsze opracowanie strategii komunikacji z wyborcami w trakcie wyborów na dany urząd. Polityka cały czas się rozwija, a wybory na poszczególne urzędy są prowadzone w coraz to nowszy sposób. Powstaje tu pytanie, dlaczego to akurat mikrotargeting mierzy się z dużą niechęcią ze strony zwykłych obywateli? Okazuje się tymczasem, że nie ma on zastosowania tylko w polityce. Zidentyfikowano, że może być stosowany też w innych branżach, lecz dlaczego w tym kontekście się o nim nie mówi? Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja mikrotargetingu jako formy komunikacji marketingowej oraz pokazanie możliwości zastosowania go w innych branżach. W pracy zastosowano przegląd literatury oraz wykonano badania wtórne na podstawie dostępnych raportów międzynarodowych.
Bibliografia
Cadwalladr 2017. The great British Brexit robbery: how our democracy was hijacked. W: The Guardian [online]. 7 maj 2017 [Dostęp 11 grudnia 2021]. ISSN 0261-3077. Dostępny w Internecie: https://www.theguardian.com/technology/2017/may/07/the-great-british-brexit-robbery-hijacked-democracy
Cadwalladr 2018. AggregateIQ: the obscure Canadian tech firm and the Brexit data riddle. The Guardian [online]. 2018, Marzec 31. Dostęp 21 grudnia 2021. Dostępny w Internecie: https://www.theguardian.com/uk-news/2018/mar/31/aggregateiq-canadian-tech-brexit-data-riddle-cambridge-analytica
Concordia (27 września 2016), The Power of Big Data and Psychographics | 2016 Concordia Annual Summit [wideo online] Dostępne na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=n8Dd5aVXLCc [Dostęp z 19 grudnia 2021]
Czajowski 2009. Wyborca na rynku politycznym, W: Marketing polityczny w teorii i praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009, s. 130-133.
Dreazen 2006, Democrats, Playing Catch-Up, Tap Database to Woo Potential Voters, W: The Wall Street Journal [online], 31 października 2006 [Dostęp 7 grudnia 2021], Dostępny w Internecie: https://www.wsj.com/articles/SB116226051099508453
Falkowski i Cwalina 2004, Political Marketing in Evolving European Democracies W: Journal of Political Marketing, 2004 nr 3, s. 3 [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.1300/J199v03n02_01
Goldberg 1990, An Alternative "Description of Personality": The Big-Five Factor Structure, W: Journal of Personality and Social Psychology, nr 59(6), s. 1217, 19 czerwca 1990 https://doi.org/10.1037/0022-3514.59.6.1216
Grassegger i Krogerus 2016. Ich habe nur gezeigt, dass es die Bombe gibt. W: Das Magazin [online]. 3 grudnia 2016 [Dostęp 10 grudnia 2021]. ISSN: 0460-5047. Dostępny w Internecie: https://www.dasmagazin.ch/2016/12/03/ich-habe-nur-gezeigt-dass-es-die-bombe-gibt/
Hyła 2018. Analiza śladów cyfrowych, W: Prokuratura i Prawo [online]. 2018, nr 5, s 157-158. [Dostęp 7 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: http://czytelniaonline.pl/magazine/16777524/2018/5/toc
Jadhao 2021, Increasing Use of Microtargeting and Geofencing in Political Campaigns [online], SSRN ,s. 1, 24 marca 2021, [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://ssrn.com/abstract=3811268
Janik-Wiszniowska 2009. Promocja i reklama polityczna, W: Marketing polityczny w teorii i praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009, s.189
Kosinski, Stillwell, Graepel 2013, Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior. W: Proceedings of the National Academy of Sciences [online], 2013 [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: doi:10.1073/pnas.1218772110
Krotzek 2019, Inside the Voter's Mind: The Effect of Psychometric Microtargeting on Feelings Toward and Propensity to Vote for a Candidate. W: International journal of communication [online], s. 3609+, Sierpień 2019, [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://link.gale.com/apps/doc/A610256042/LitRC?u=ucberkeley&sid=LitRC&xid=0b2d9447
Matz, Appel, Kosinski 2020, Privacy in the age of psychological targeting. W: Current Opinion in Psychology [online], nr 31, s. 116–121. 1 luty 2020 [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.08.010
Matz, Kosinski, Nave i Stillwell 2017, Psychological targeting as an effective approach to digital mass persuasion, PNAS [online], s. 12714-12719, 28 listopada 2017, Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.1073/pnas.1710966114
McKay 2020. The bilion-dollar disinformation campaign to reelect the president. The Atlantic [online]. 2020, Marzec. Dostęp 20 grudnia 2021. Dostępny w Internecie: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2020/03/the-2020-disinformation-war/605530/
Roose, Frenkel, Isaac 2020. Don’t Tilt Scales Against Trump, Facebook Executive Warns. New York Times [online]. 2020, Styczeń 7. Dostęp 20 grudnia 2021. Dostępny w Internecie: https://www.nytimes.com/2020/01/07/technology/facebook-trump-2020.html
Rothmann i Coetzer 2003, The Big Five Personality Dimensions and Job Performance, W: SA Journal of Industrial Psychology, nr 29(1) s. 68-74, 24 października 2003, Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.4102/sajip.v29i1.88
Rouse 2016, What is geo-fencing (geofencing)?, TechTarget [online], Grudzień 2016 [Dostęp 14 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://whatis.techtarget.com/definition/geofencing
Rust, Kosinski, Stillwell 2020, Modern Psychometrics, The Science of Psychological Assessment, 4th Edition, W: Routledge, 24 grudnia 2020. ISBN 9781138638655. Dostępny w Internecie: https://www.routledge.com/Modern-Psychometrics-The-Science-of-Psychological-Assessment/Rust-Kosinski-Stillwell/p/book/9781138638655#
Schawel 2021, Political Microtargeting and Online Privacy: A Theoretical Approach to Understanding Users’ Privacy Behaviors, W: Media and Communication, 2021, Listopad 18, s. 160, ISSN: 2183-2439. Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.17645/mac.v9i4.4085
Schramm i Roberts 1954, The proces and effects of mass communication, Univeristy of Illinois Press, s. 23, 1954. Dostępny w Internecie: https://worldradiohistory.com/BOOKSHELF-ARH/Education/The-Process-and-Effects-of-Mass-Communications-Schramm-1971.pdf
Smith 2018, Algorithms in action: The content people see on social media, W: Public attitudes toward computer algoritms, Pew Research Center, 2018, Listopad. Dostępny w Internecie: https://www.pewresearch.org/internet/2018/11/16/public-attitudes-toward-computer-algorithms/
Stochniałek-Mulas 2012, Percepcja przekazów marketingowych jako element procesu komunikacji marketingowej, W: Zarządzanie i Finanse, nr 2, s. 151, 2012, Dostępny w Internecie: http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171269301
Vote Leave's targeted Brexit ads released by Facebook. (2018, Lipiec 26). BBC [online]. Dostęp 20 grudnia 2021. Dostępny w Internecie: https://www.bbc.com/news/uk-politics-44966969