Abstract
Micro-targeting is a relatively new phenomenon used in marketing activities to segment and personalize recipients. To characterize very specific and effective target groups, it is necessary to use large amounts of online data. The IT system processes data on the users’ behavior on the Internet, identifying personal, behavioral, social, and demographic characteristics. Such data make it possible to very accurately characterize the recipient in order to precisely apply this information in communication.
From the first years of this millennium, this technology has been fairly implemented into politics. This allows election staff to develop a better communication strategy with voters during the elections for a given office. Politics is constantly evolving and elections are conducted in more and more innovative ways. The question is: why is microtargeting facing a lot of reluctance on the part of ordinary citizens? It turns out that microtargeting does not only apply to politics — it can also be used in other industries, but why is it not mentioned in this context? The purpose of this article is to identify microtargeting as a form of marketing communication and to show its applicability in other industries. The work includes a literature review and secondary research based on available international reports.
References
Cadwalladr 2017. The great British Brexit robbery: how our democracy was hijacked. W: The Guardian [online]. 7 maj 2017 [Dostęp 11 grudnia 2021]. ISSN 0261-3077. Dostępny w Internecie: https://www.theguardian.com/technology/2017/may/07/the-great-british-brexit-robbery-hijacked-democracy
Cadwalladr 2018. AggregateIQ: the obscure Canadian tech firm and the Brexit data riddle. The Guardian [online]. 2018, Marzec 31. Dostęp 21 grudnia 2021. Dostępny w Internecie: https://www.theguardian.com/uk-news/2018/mar/31/aggregateiq-canadian-tech-brexit-data-riddle-cambridge-analytica
Concordia (27 września 2016), The Power of Big Data and Psychographics | 2016 Concordia Annual Summit [wideo online] Dostępne na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=n8Dd5aVXLCc [Dostęp z 19 grudnia 2021]
Czajowski 2009. Wyborca na rynku politycznym, W: Marketing polityczny w teorii i praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009, s. 130-133.
Dreazen 2006, Democrats, Playing Catch-Up, Tap Database to Woo Potential Voters, W: The Wall Street Journal [online], 31 października 2006 [Dostęp 7 grudnia 2021], Dostępny w Internecie: https://www.wsj.com/articles/SB116226051099508453
Falkowski i Cwalina 2004, Political Marketing in Evolving European Democracies W: Journal of Political Marketing, 2004 nr 3, s. 3 [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.1300/J199v03n02_01
Goldberg 1990, An Alternative "Description of Personality": The Big-Five Factor Structure, W: Journal of Personality and Social Psychology, nr 59(6), s. 1217, 19 czerwca 1990 https://doi.org/10.1037/0022-3514.59.6.1216
Grassegger i Krogerus 2016. Ich habe nur gezeigt, dass es die Bombe gibt. W: Das Magazin [online]. 3 grudnia 2016 [Dostęp 10 grudnia 2021]. ISSN: 0460-5047. Dostępny w Internecie: https://www.dasmagazin.ch/2016/12/03/ich-habe-nur-gezeigt-dass-es-die-bombe-gibt/
Hyła 2018. Analiza śladów cyfrowych, W: Prokuratura i Prawo [online]. 2018, nr 5, s 157-158. [Dostęp 7 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: http://czytelniaonline.pl/magazine/16777524/2018/5/toc
Jadhao 2021, Increasing Use of Microtargeting and Geofencing in Political Campaigns [online], SSRN ,s. 1, 24 marca 2021, [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://ssrn.com/abstract=3811268
Janik-Wiszniowska 2009. Promocja i reklama polityczna, W: Marketing polityczny w teorii i praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009, s.189
Kosinski, Stillwell, Graepel 2013, Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior. W: Proceedings of the National Academy of Sciences [online], 2013 [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: doi:10.1073/pnas.1218772110
Krotzek 2019, Inside the Voter's Mind: The Effect of Psychometric Microtargeting on Feelings Toward and Propensity to Vote for a Candidate. W: International journal of communication [online], s. 3609+, Sierpień 2019, [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://link.gale.com/apps/doc/A610256042/LitRC?u=ucberkeley&sid=LitRC&xid=0b2d9447
Matz, Appel, Kosinski 2020, Privacy in the age of psychological targeting. W: Current Opinion in Psychology [online], nr 31, s. 116–121. 1 luty 2020 [Dostęp 4 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.08.010
Matz, Kosinski, Nave i Stillwell 2017, Psychological targeting as an effective approach to digital mass persuasion, PNAS [online], s. 12714-12719, 28 listopada 2017, Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.1073/pnas.1710966114
McKay 2020. The bilion-dollar disinformation campaign to reelect the president. The Atlantic [online]. 2020, Marzec. Dostęp 20 grudnia 2021. Dostępny w Internecie: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2020/03/the-2020-disinformation-war/605530/
Roose, Frenkel, Isaac 2020. Don’t Tilt Scales Against Trump, Facebook Executive Warns. New York Times [online]. 2020, Styczeń 7. Dostęp 20 grudnia 2021. Dostępny w Internecie: https://www.nytimes.com/2020/01/07/technology/facebook-trump-2020.html
Rothmann i Coetzer 2003, The Big Five Personality Dimensions and Job Performance, W: SA Journal of Industrial Psychology, nr 29(1) s. 68-74, 24 października 2003, Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.4102/sajip.v29i1.88
Rouse 2016, What is geo-fencing (geofencing)?, TechTarget [online], Grudzień 2016 [Dostęp 14 grudnia 2021] Dostępny w Internecie: https://whatis.techtarget.com/definition/geofencing
Rust, Kosinski, Stillwell 2020, Modern Psychometrics, The Science of Psychological Assessment, 4th Edition, W: Routledge, 24 grudnia 2020. ISBN 9781138638655. Dostępny w Internecie: https://www.routledge.com/Modern-Psychometrics-The-Science-of-Psychological-Assessment/Rust-Kosinski-Stillwell/p/book/9781138638655#
Schawel 2021, Political Microtargeting and Online Privacy: A Theoretical Approach to Understanding Users’ Privacy Behaviors, W: Media and Communication, 2021, Listopad 18, s. 160, ISSN: 2183-2439. Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.17645/mac.v9i4.4085
Schramm i Roberts 1954, The proces and effects of mass communication, Univeristy of Illinois Press, s. 23, 1954. Dostępny w Internecie: https://worldradiohistory.com/BOOKSHELF-ARH/Education/The-Process-and-Effects-of-Mass-Communications-Schramm-1971.pdf
Smith 2018, Algorithms in action: The content people see on social media, W: Public attitudes toward computer algoritms, Pew Research Center, 2018, Listopad. Dostępny w Internecie: https://www.pewresearch.org/internet/2018/11/16/public-attitudes-toward-computer-algorithms/
Stochniałek-Mulas 2012, Percepcja przekazów marketingowych jako element procesu komunikacji marketingowej, W: Zarządzanie i Finanse, nr 2, s. 151, 2012, Dostępny w Internecie: http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171269301
Vote Leave's targeted Brexit ads released by Facebook. (2018, Lipiec 26). BBC [online]. Dostęp 20 grudnia 2021. Dostępny w Internecie: https://www.bbc.com/news/uk-politics-44966969