Artykuły

Tom 47 (2024)

Porównanie wpływu internetowych i tradycyjnych form reklam na konsumentów sklepów kosmetycznych w Polsce

Strony: 27-35

PDF

Abstrakt

Niniejsza praca została napisana na podstawie badań wtórnych, czyli analizy dostępnych danych statystycznych oraz raportów dotyczących reklamy oraz branży kosmetycznej. Dodatkowo przeprowadzono badania pierwotne, których celem było porównanie wpływu reklamy internetowej i reklamy tradycyjnej na konsumentów sklepów kosmetycznych w Polsce. Badanie zostało wykonane w listopadzie i w grudniu 2023 roku na próbie 314 respondentów, ostatecznie do analizy zakwalifikowano 280 kwestionariuszy. Ankietowani stwierdzili, że najbardziej zachęcającą do zakupu formą reklamy jest ta, która pojawia się w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Ponadto aż 71% respondentów odpowiedziało, że reklama internetowa zachęca ich do zakupu kosmetyku, którego nie mieli zamiaru kupić. W przypadku reklamy tradycyjnej było to zaledwie 35%. Jeśli chodzi o stosunek respondentów do prezentowanej klasyfikacji reklamy, zdecydowanie bardziej pozytywnie odbierana jest reklama internetowa — 20 punktów procentowych więcej odpowiedzi niż w przypadku reklamy tradycyjnej (stosunek zdecydowanie pozytywny lub raczej pozytywny).

Bibliografia

Brylew T., Rola internetowych kanałów w komunikacji marketingowej, „Humanizacja Pracy” 52, 2019, nr 4, s. 59–73.

Habryń M., Formy reklamy w Internecie, [w:] Estetyka reklamy, red. M. Ostrowicki, Kraków 2022, s. 285–294.

IAB Polska, Raport strategiczny. Internet 2021/2022, 2022, https://www.iab.org.pl/wp-content/ uploads/2022/06/Raport-Strategiczny-2022.pdf.

Jak zmienia się reklama w branży beauty?, Jellinek.pl, https://jellinek.pl/wpis/100,jak-zmienia-sie-reklama-w-branzy-beauty/.

Kaczmarczyk S., Podstawowa klasyfikacja komunikacji marketingowej, „Marketing i Zarządzanie” 2015, nr 39, s. 33–43.

Kamińska A., Kopczyński P., Skuteczność tradycyjnych form komunikacji marketingowej przedsiębiorstw/Efficiency of traditional forms of marketing communication of enterprises, „Zarządzanie. Teoria i praktyka” 14, 2015, nr 4, s. 51–59.

Kemp S., Digital 2022: Global overview report, Data Reportal, 26.01.2022, https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report.

Koźlak W., Reklama w ekologii. Część 3, „Problemy Ekologii” 11, 2007, nr 4, s. 199–206.

Kręt P., Kampanie marketingowe na Youtube na przykładzie branży kosmetycznej, „Management and Quality — Zarządzanie i jakość” 2, 2020, nr 1, s. 5–13.

Lewiński P.H., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.

Major Study Identifies Substantial Beauty Industry Disparities on YouTube, Pixability.com, 2.04.2014, https://www.pixability.com/recent-press-releases/study-beauty-industry-youtube-2014/.

Malinowska M., Efektywność i skuteczność komunikacji marketingowej, Warszawa 2015.

Wiktor J.W., Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, Warszawa 2006.

Zenith. The ROI Agency, Zenith: Wzrost wydatków reklamowych w sektorze Beauty dzięki e-commerce i digital, 19.11.2019, https://www.zenithmedia.pl/zenith-wzrost-wydatkow-reklamowych-w-sektorze-beauty-dzieki-e-commerce-digital/.