Artykuły
W ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost zachorowalności na alergie pokarmowe, które w skrajnych przypadkach mogą zagrażać życiu lub zdrowiu klientów lokali gastronomicznych. Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja stanu wiedzy pracowników (kelnerów i kucharzy) o alergenach w posiłkach serwowanych klientom z dysfunkcjami gastrycznymi. Praca powstała na bazie studiów literaturowych z zakresu ekonomii, marketingu i zdrowia publicznego. Przeprowadzono również badania wtórne na podstawie dostępnych baz danych. Realizacja celu artykułu możliwa była dzięki wykonanym badaniom pierwotnym na dwóch próbach: 68 pracownikach lokali gastronomicznych oraz 203 klientach restauracji i kawiarni. Z badań wynika, że co piąty konsument w lokalu gastronomicznym uczulony jest na dany alergen. Ponadto kompetencje większości załóg lokali nie bazują na własnej wiedzy, co ma związek z brakiem satysfakcjonujących szkoleń.
Alergie pokarmowe i wziewne, Diagnostyka.pl, https://diag.pl/pacjent/alergie-pokarmowe-i-wziewne/.
Co to jest atopia?, Emotopic.pl, https://emotopic.pl/porady/co-to-jest-atopia/.
Czernecki T., Targoński Z., Alergeny i alergie pokarmowe, „Żywność” 2002, nr 1 (30), s. 19–33.
Duchnowska E., Jak informować o alergenach w lokalu gastronomicznym, Gastrowiedza, 24.10. 2018, https://gastrowiedza.pl/baza-wiedzy/zarzadzanie-lokalem/jak-informowac-o-alergenach-w-restauracji.
Fałek A., Kontrola sanepidu w restauracji — wymagania, dokumenty, jak się przygotować?, Gastrro.pl,
https://www.gastrro.pl/blog/kontrola-sanepidu-w-restauracji-wymagania-dokumenty-jak-sie-przygotowac/.
Fałek A., Restauracja przyjazna alergikom — jak zadbać o potrzeby gości z alergiami?, Gastrro.pl, https://www.gastrro.pl/blog/restauracja-przyjazna-alergikom-jak-zadbac-o-potrzeby-gosci-z-alergiami/.
Kucharek I., Pohorecka M., Zacznijmy ab ovo — definicje i pojęcia alergologiczne, [w:] Algorytmy postępowania w alergologii dziecięcej, red. J. Sybilski, Warszawa 2021, s. 13–22.
Myłek D., Alergie, Warszawa 2010.
Podpolska-Borucka P., Zapór J., Alergeny, Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Pile, https://www.gov.pl/web/psse-pila/alergeny.
Protasiewicz M., Iwaniak A., Alergie pokarmowe i alergeny żywności, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 47, 2014, nr 2, s. 237–242.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/ WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004. Tekst mający znaczenie dla EOG (Dz.Urz. UE z 2011 r. L 304/18).
Rutkowska A., Skąd się biorą alergie?, Doz.pl, 1.05.2018,https://www.doz.pl/czytelnia/a13610-Skad_sie_biora_alergie.
Samoliński B., Raciborski F., Tomaszewska A., Borowicz J., Samel-Kowalik P., Walkiewicz A., Jakubik N., Marszałkowska J., Krzych-Fałta E., Lusawa A., Trzpil L., Gutowska J., Lipiec A., Rapiejko P., Częstość występowania alergii w Polsce — program ECAP, „Alergoprofil” 3, 2008, nr 4, s. 26–28.
Sanepid w restauracji. Jakie wymogi musi spełnić lokal?, https://ristorio.com/sanepid-w-restauracji/.
Skutki pandemii COVID-19 dla branży gastronomicznej, Pwc.pl, https://www.pwc.pl/pl/artykuly/skutki-pandemii-covid-19-dla-branzy-gastronomicznej.html.
Statistics and Figures Allergy Prevalence: Useful facts and figures, AllergyUK, https://www.allergyuk.org/about-allergy/statistics-and-figures/.
Ukleja-Sokołowska N., Bartuzi Z., Alergia pokarmowa — sytuacja społeczna i prawna, „Alergia–Astma–Immunologia” 20, 2015, nr 2, s. 88–93.
Wiernicka A., Matuszczyk M., Kierkuś J., Alergia pokarmowa — aktualny stan wiedzy, Podyplomie.pl, 3.2016, https://podyplomie.pl/pediatria/22144,alergia-pokarmowa-aktualny-stan-wiedzy.
Witek L., Szalonka K., Alergie pokarmowe i ich wpływ na rozwój rynku żywności funkcjonalnej i ekologicznej, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing” 2016, nr 16 (65), s. 128–140.