Artykuły
Przedsiębiorcy funkcjonujący na rynku usług turystycznych muszą wykazywać się nie tylko elastycznością w dostosowywaniu się do preferencji grupy odbiorców, lecz także troską o budowanie trwałych relacji z klientami. Celem pracy jest identyfikacja determinant zachowań konsumentów korzystających z usług biur podróży w Polsce. Artykuł oparty jest na analizie danych statystycznych dostępnych w bazach światowych (Statista) oraz krajowych (CBOS, Ipsos Polska, dane Ministerstwa Sportu i Turystyki), oraz na badaniach pierwotnych przeprowadzonych w celu rozpoznania determinant zachowań konsumentów korzystających z usług biur podróży na rynku usług turystycznych,. Badania zostały zrealizowane na próbie 156 respondentów od grudnia 2022 do września 2023 roku. Badania wykazały rosnącą popularność usług biur podróży w Polsce oraz dominującą rolę ceny jako głównej determinanty wyboru oferty turystycznej touroperatora. Ponadto zaobserwowano istotną rolę marketingu szeptanego i opinii użytkowników w procesie podejmowania decyzji przez klientów oraz wzrost znaczenia mediów społecznościowych w promocji usług turystycznych.
Gawrońska M., Marketing szeptany jako nowoczesna forma promocji, „Rynek — Społeczeństwo — Kultura” 2013, nr 2 (6).
Gunter B., Understanding the Older Consumer: The Grey Market, London 1998.
Jedlińska M., Specyfika zachowań konsumenckich na rynku turystycznym, [w:] Turystyka w badaniach naukowych. Prace ekonomiczne, red. A. Nowakowska, M. Przydział., Kraków-Rzeszów 2006.
Kaczmarska A., Wybrane czynniki rozwoju turystyki, „Studia Ekonomiczne” 2014, nr 176. Kwilecki K., Funkcje, motywy i potrzeby w turystyce, Poznań 2013.
Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, Katowice 2011.
Łaciak J., Uczestnictwo Polaków w wyjazdach turystycznych w 2005 roku, Warszawa 2006. Łazarek R., Ekonomika turystyki, wybrane zagadnienia, Warszawa 2004.
Lubaś M., Czynniki kształtujące częstotliwość wyjazdów turystycznych, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne” 33, 2020.
Majchrzak-Jaszczyk A., Analiza wybranych determinant popytu turystycznego w państwach Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja” 2018, z. 21 (1).
Michalska-Dudek I., Multidimensionality and determinants of consumer loyalty in tourist services, „Folia Turistica” 2014, nr 33.
Miler-Zawodniak A., Teorie potrzeb jako współczesne teorie motywacji, „Obronność — Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej” 2012, nr 4.
Mirońska D., Zachowania nabywców na rynku — trendy i wpływ na działanie przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej” 2010, nr 27.
Molenda M., Rynek turystyczny: ocena zmian przez przedsiębiorstwa turystyczne i konsumentów usług turystycznych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki” 2014, nr 3 (27).
Naumowicz K., Turystyka jako sfera zaspokajania potrzeb osobistych, „Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej” 1987, nr 338.
Niemczyk A., Seweryn R., Wpływ płci na zachowania turystyczne (na podstawie wyników badań ruchu turystycznego w Krakowie), [w:] Turystyka wobec wyznań współczesnego świata. Strategie, marketing, programowanie, red. A. Niezgoda, Poznań 2014.
Niemczyk A., Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Kraków 2010.
Niezgoda A., Czas wolny a zmiany na rynku turystycznym, [w:] Warsztaty z Geografii Turyzmu, red: B. Krakowiak, J. Latosińska, Łódź 2014.
Niezgoda A., Popyt turystyczny: uwarunkowania i perspektywy rozwoju, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2012, nr 82.
Panasiuk A, Marketing w turystyce i rekreacji, Warszawa 2013.
Pawłowska-Legwand A., Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w dostępie do informacji i usług turystycznych w świetle wyników badań przeprowadzonych wśród polskich turystów w województwie małopolskim, „Turyzm” 2019, nr 29/2.
Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Kraków 2010.
Rudzewicz A., Wpływ zaufania do marki na zachowania konsumentów, Olsztyn 2018.
Seweryn R., Wyższe wykształcenie jako determinanta zachowań konsumentów turystów, [w:] Ewolucja podaży i popytu w turystyce, red. B. Walas, J. Sobczuk, Sucha Beskidzka 2014.
Strzembicki L., Zmiany zachowań konsumentów na krajowym rynku turystycznym, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 2007, nr 742.
Szczukocka A., Wpływ Pandemii COVID-19 na branżę turystyczną w Polsce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2023, nr 74.
Wojciechowska-Solis J., Rola ceny w wyborach konsumentów na rynku usług turystycznych, Lublin 2013.
CBOS. Komunikat z badań wyjazdów wypoczynkowych Polaków w 2011 roku, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2011, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_155_11.PDF.
www1.statista.com/statistics/1135405/poland-leading-tourism-companies-by-sales-revenue/ (dostęp: 4.02.2024).
www2.mondial-assistance.pl/centrum-prasowe/aktualnosci/plany-wakacyjne-polakow-2023-jak-wyglada-rynek-turystyczny-po-pandemii (dostęp: 4.02.2024).