Articles

Vol. 49 (2024)

Determinants of consumer behavior in the tourism services market — in light of research

Pages: 115-126

PDF (Język Polski)

Abstract

All marketing strategies in the tourism services sector are meticulously tailored to acquired data. In a world where consumers increasingly shape the market, tourism service providers must demonstrate not only flexibility in adapting to the preferences of their target audience but also care in building lasting loyalty with customers. The aim of the study is to identify the determinants of consumer behavior in the tourism market. This article is based on the analysis of statistical data available in global (Statista) and Polish national databases (CBOS, Ipsos Poland, Ministry of Sport and Tourism data), as well as primary research conducted to identify the determinants of consumer behavior in the tourist services market, specifically focusing on travel agencies’ services. The research was conducted on a sample of 156 respondents from December 2022 to September 2023. The research revealed the growing popularity of travel agencies’ services in Poland and the predominant role of price as the main determinant of the choice of a tour operator’s tourist offer. Additionally, a significant role of word-of-mouth marketing and user reviews in the decision-making process of customers was observed, as well as increasing importance of social media in the promotion of tourist services.

References

Gawrońska M., Marketing szeptany jako nowoczesna forma promocji, „Rynek — Społeczeństwo — Kultura” 2013, nr 2 (6).

Gunter B., Understanding the Older Consumer: The Grey Market, London 1998.

Jedlińska M., Specyfika zachowań konsumenckich na rynku turystycznym, [w:] Turystyka w badaniach naukowych. Prace ekonomiczne, red. A. Nowakowska, M. Przydział., Kraków-Rzeszów 2006.

Kaczmarska A., Wybrane czynniki rozwoju turystyki, „Studia Ekonomiczne” 2014, nr 176. Kwilecki K., Funkcje, motywy i potrzeby w turystyce, Poznań 2013.

Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, Katowice 2011.

Łaciak J., Uczestnictwo Polaków w wyjazdach turystycznych w 2005 roku, Warszawa 2006. Łazarek R., Ekonomika turystyki, wybrane zagadnienia, Warszawa 2004.

Lubaś M., Czynniki kształtujące częstotliwość wyjazdów turystycznych, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne” 33, 2020.

Majchrzak-Jaszczyk A., Analiza wybranych determinant popytu turystycznego w państwach Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja” 2018, z. 21 (1).

Michalska-Dudek I., Multidimensionality and determinants of consumer loyalty in tourist services, „Folia Turistica” 2014, nr 33.

Miler-Zawodniak A., Teorie potrzeb jako współczesne teorie motywacji, „Obronność — Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej” 2012, nr 4.

Mirońska D., Zachowania nabywców na rynku — trendy i wpływ na działanie przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej” 2010, nr 27.

Molenda M., Rynek turystyczny: ocena zmian przez przedsiębiorstwa turystyczne i konsumentów usług turystycznych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki” 2014, nr 3 (27).

Naumowicz K., Turystyka jako sfera zaspokajania potrzeb osobistych, „Prace Naukowe Politechniki Szczecińskiej” 1987, nr 338.

Niemczyk A., Seweryn R., Wpływ płci na zachowania turystyczne (na podstawie wyników badań ruchu turystycznego w Krakowie), [w:] Turystyka wobec wyznań współczesnego świata. Strategie, marketing, programowanie, red. A. Niezgoda, Poznań 2014.

Niemczyk A., Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Kraków 2010.

Niezgoda A., Czas wolny a zmiany na rynku turystycznym, [w:] Warsztaty z Geografii Turyzmu, red: B. Krakowiak, J. Latosińska, Łódź 2014.

Niezgoda A., Popyt turystyczny: uwarunkowania i perspektywy rozwoju, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2012, nr 82.

Panasiuk A, Marketing w turystyce i rekreacji, Warszawa 2013.

Pawłowska-Legwand A., Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w dostępie do informacji i usług turystycznych w świetle wyników badań przeprowadzonych wśród polskich turystów w województwie małopolskim, „Turyzm” 2019, nr 29/2.

Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Kraków 2010.

Rudzewicz A., Wpływ zaufania do marki na zachowania konsumentów, Olsztyn 2018.

Seweryn R., Wyższe wykształcenie jako determinanta zachowań konsumentów turystów, [w:] Ewolucja podaży i popytu w turystyce, red. B. Walas, J. Sobczuk, Sucha Beskidzka 2014.

Strzembicki L., Zmiany zachowań konsumentów na krajowym rynku turystycznym, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 2007, nr 742.

Szczukocka A., Wpływ Pandemii COVID-19 na branżę turystyczną w Polsce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2023, nr 74.

Wojciechowska-Solis J., Rola ceny w wyborach konsumentów na rynku usług turystycznych, Lublin 2013.

CBOS. Komunikat z badań wyjazdów wypoczynkowych Polaków w 2011 roku, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2011, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_155_11.PDF.

www1.statista.com/statistics/1135405/poland-leading-tourism-companies-by-sales-revenue/ (dostęp: 4.02.2024).

www2.mondial-assistance.pl/centrum-prasowe/aktualnosci/plany-wakacyjne-polakow-2023-jak-wyglada-rynek-turystyczny-po-pandemii (dostęp: 4.02.2024).