Articles

Vol. 33 (2023)

Science policy codes in the reform thoughts of Polish science and higher education policymakers

Pages: 169-179

PDF (Język Polski)

Abstract

The purpose of this article is to reconstruct the basic cognitive codes underlying the political activities related to the reforms of the science and higher education system in Poland from 2007 to 2023. I argue that regardless of the political affiliation of the minister in charge of this department, the activated codes had identical provenance and stemmed from specific structural conditions, including the fetishization of scientometrics, the culture of imitation characterizing the periphery’s attitude towards the center, and the apologia of the New Public Management. I analyze the legal acts and their justifications, the statements of ministers, and the social media debate on the reforms.

References

Antonowicz D., Internacjonalizacja jako źródło legitymizacji reform szkolnictwa wyższego w Polsce, „Przegląd Socjologiczny” 65, 2016, nr 3, s. 131–155.

Bol T., Vaan M. de, Rijt A. de van, The Matthew Effect in Science Funding, „PNAS. Proceedings of the National Academy of Sciences” 115, 2018, nr 19, s. 4887–4890.

Brankovic J., The Absurdity of University Rankings, London School of Economics Blog, 22.03.2021, https://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2021/03/22/the-absurdity-of-university-rankings/.

Dalen H.P. van, Henkens K., Intended and unintended consequences of a publish-or-perish culture: A worldwide survey, „Journal of the American Society for Information Science and Technology” 63, 2012, nr 7, s. 1281–1293.

Dziedziczak-Foltyn A., Reformy w polskim szkolnictwie wyższym po 1990 r. w świetle nauki o polityce publicznej, „Studia z Polityki Publicznej” 5, 2018, nr 2, s. 9–23.

Filipowicz S., Nauka i reformatorzy. Kilka uwag na temat przeprowadzonych w Polsce reform, „Studia Politologiczne” 46, 2017, s. 184–197.

Gasiul H., Znaczenie języka w rozpoznawaniu i kategoryzacji stanów emocjonalnych. Relacja między „ja” i emocjami w kontekście kulturowym, „Studia Psychologica UKSW” 15, 2015, nr 2, s. 39–55.

Hamann J., Ringel L., The discursive resilience of university rankings, „Higher Education” 86, 2023, s. 845–863.

Karwat M., O karykaturze polityki, Warszawa 2012.

Kołaczkowski B., Analiza i ocena reform w szkolnictwie wyższym w latach 2015–2019. Dobre zmiany?, Poznań 2019.

Krawczyk S., Czas korporacyjnych wydawców musi się skończyć, Forum Akademickie, 29.07.2024, https://forumakademickie.pl/sprawy-nauki/czas-korporacyjnych-wydawcow-musi-sie-skonczyc/.

Kulczycki E., Procedury ewaluacji czasopism, współczynniki wpływu i listy czasopism. Raport VIII, Poznań 2019, s. 7, https://cpp.amu.edu.pl/konferencja2019/wp-content/uploads/2019/03/EK-2_ca%C5%82y_popr.pdf.

Kulczycki E., Punktoza jako strategia w grze parametrycznej w Polsce, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 1, 2017, nr 49, s. 63–78.

Kundziewicz Z., Co dalej z oceną parametryczną?, „Nauka” 1, 2004, s. 53–71.

Laclau E., Emancypacje, Wrocław 2004.

Li D., Agha L., Research funding. Big names or big ideas: Do peer-review panels select the best science proposals?, „Science” 348, 2015, s. 434–438.

Luo J., Analyzing sentiments in peer review reports: Evidence from two science funding agencies, „Quantitative Science Studies” 2, 2022, nr 4, s. 1271–1295.

Najwyższa Izba Kontroli, Finansowanie szkolnictwa wyższego, Warszawa 2020, https://www.nik.gov.pl/plik/id,23932,vp,26672.pdf.

Nicholson I., Ioannidis J., Conform and be funded, „Nature” 492, 2012, s. 34–36.

Ostrowicka H., Spychalska-Stasiak J., Uodpowiedzialnianie akademii — formacje wiedzy i władza parametryzacji w dyskursie akademickim, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 1, 2017, nr 49, s. 105–131.

Staniszkis J., O władzy i bezsilności, Kraków 2006.

Szadkowski K., Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym, Warszawa 2015.

Szczerbowski T., Punktoza jako słowo ostatnich lat, „Poradnik Językowy” 7, 2017, s. 80–87.

Wawak T., Ocena reformy szkolnictwa wyższego, „Biuletyn PTE” 4, 2022, nr 99, s. 39–43.

Wilkin J., Finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Wybrane problemy i postulowane kierunki reform, „Studia BAS” 3, 2013, nr 35, s. 51–70.

Włoskowicz W., Nazwy własne w polskim systemie szkolnictwa wyższego i nauki. Studium polityki nazewniczej, „Folia Onomastica Croatica” 30, 2021, s. 219–237.

Włoskowicz W., Nowomowa pseudonaukowa? O języku polskiej polityki naukowej, „Poradnik Językowy” 769, 2019, nr 10, s. 35–47.

Woleński J., Filozofia i tzw. reforma nauki, „Ruch Filozoficzny” 76, 2020, nr 1, s. 245–250.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.