Articles

Vol. 21 (2024)

Pornography in the context of communication with the market: Historical outline until the 20th Century

Pages: 163-173

PDF (Język Polski)

Abstract

Market activities in the case of a specific product involve the use of various tools aimed at optimizing the market position. This process, in the case of a shortage market where demand for a given product exceeds supply, is different from that of saturated markets with a high degree of competition. Shaping marketing communication in a planned way, taking into account the macro-environment, is the first step towards optimizing communication channels between the offeror and the customer. The micro-environment, as an element defining communication, is a step towards product maturity and industry professionalization. This approach allows us to identify stages in the product’s life as determinants of its position in the life cycle. The impact of a product such as pornography on culture can only be assessed by analyzing the market environment and the communication tools behind the product. Assuming that changes in the socio-cultural, technological, and legal environment were decisive, it is necessary to examine these aspects in the history of building the success of the product: pornography.

References

Buczkowski, A. (2005). Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna. Universitas.

Bukowczan-Rzeszut, A. (2016). Pokusy grzesznego ciała. Dostęp 22 listopada 2023 z https://ciekawostki-historyczne.pl/2016/07/05/pokusy-grzesznego-ciala-galeria-sredniowiecznej-erotyki-18/.

Dubisz, S. (2003), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 3. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Duby, G. (1998). Historia życia prywatnego, t. 2: Od Europy feudalnej do renesansu. Ossolineum.

Dupouy, A. (2019). City of Pleasure: Paris Between the Wars. Korero Press.

Freud, Z., Marcuse, M. (Red.) (1937). Encyklopedia wiedzy seksualnej dla lekarzy, prawników i socjologów, t. 3. Wydawnictwo Lekarskie „ESKULAP”.

Grauer, L.A. (1995). Bodies of Evidence: Reconstructing history through skeletal analysis. Wiley-Liss.

Greg, T. (2005). Building the buzz in the hive mind. Journal of Consumer Behaviour, 4, 64–72.

Jeske-Choiński, T. (1911). Walka z pornografią i sensacyą w literaturze i sztuce. Kronika Powszechna. Tygodnik Społeczny, Literacki i Naukowy.

Klimczyk, W. (2008). Erotyzm ponowoczesny. Universitas.

Nijakowski, L. (2010). Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki. Iskry.

Palmera, A. When Art Fought the Law and the Art Won. Dostęp 30 lipca 2023 z https://www.smithsonianmag.com/history/when-art-fought-law-and-art-won.

Scheff, T. (1990). Socialization of emotions: Pride and shame as causal agents. W T. Kemper (Red.), Research Agendas in the Sociology of Emotions. SUNY Press.

Stasińska, E. (2018). Dzieje grzechu. Dyskurs pornograficzny w polskiej prozie XX wieku. Fundacja Terytoria Książki.

Suchodolski, P. Seksualność człowieka. Dostęp 16 sierpnia 2023 z https://psyche.wroclaw.pl/o-nas/artykuly/@182/seksualnosc-czlowieka.

Szwarc, A. (2006). Spory o granice pornografii — XIX i początek XX wieku. W A. Żarnowska, A. Szwarc (Red.), Kobieta i rewolucja obyczajowa. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX. Wydawnictwo DiG.

Talvacchia, B., Fusco, M.A. (2019). I Modi. Giulio Romano and the Others Curated. Mondadori Electa.

Tang, I. (2016). PORNOGRAPHY — Secret History Of Civilization. Channel 4.

Tramer, M. (2007). Rzeczy wstydliwe a nawet mniej ważne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.