Artykuły

Tom 21 (2024)

Pornografia w kontekście komunikacji z rynkiem. Rys historyczny do XX wieku

Strony: 163-173

PDF

Abstrakt

Działania w obrębie rynku konkretnego produktu zakładają wykorzystanie różnych narzędzi, których celem jest optymalizacja pozycji rynkowej. Proces ten w przypadku rynku niedoboru, na którym popyt na dany produkt przewyższa podaż, jest inny niż na rynkach nasyconych o wysokim stopniu konkurencyjności. Kształtowanie komunikacji marketingowej w sposób zaplanowany, z uwzględnieniem makrootoczenia, to pierwszy krok do optymalizacji kanałów komunikacji na linii oferent–klient. Mikrootoczenie, jako element definiujący komunikację, to krok na drodze do dojrzałości produktu oraz profesjonalizacji branży. Takie podejście pozwala wskazać na etapy w życiu produktu jako wyznaczniki jego pozycji w cyklu życia. Oddziaływanie produktu, jakim jest pornografia, na kulturę można ocenić jedynie poprzez analizę otoczenia rynkowego i narzędzi komunikacji stojących za produktem. Wychodząc z założenia, że zmiany w otoczeniu społeczno-kulturowym, technologicznym i prawnym były decydujące, należy przyjrzeć się tym aspektom w historii budowania sukcesu produktu, jakim jest pornografia.

Bibliografia

Buczkowski, A. (2005). Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna. Universitas.

Bukowczan-Rzeszut, A. (2016). Pokusy grzesznego ciała. Dostęp 22 listopada 2023 z https://ciekawostki-historyczne.pl/2016/07/05/pokusy-grzesznego-ciala-galeria-sredniowiecznej-erotyki-18/.

Dubisz, S. (2003), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 3. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Duby, G. (1998). Historia życia prywatnego, t. 2: Od Europy feudalnej do renesansu. Ossolineum.

Dupouy, A. (2019). City of Pleasure: Paris Between the Wars. Korero Press.

Freud, Z., Marcuse, M. (Red.) (1937). Encyklopedia wiedzy seksualnej dla lekarzy, prawników i socjologów, t. 3. Wydawnictwo Lekarskie „ESKULAP”.

Grauer, L.A. (1995). Bodies of Evidence: Reconstructing history through skeletal analysis. Wiley-Liss.

Greg, T. (2005). Building the buzz in the hive mind. Journal of Consumer Behaviour, 4, 64–72.

Jeske-Choiński, T. (1911). Walka z pornografią i sensacyą w literaturze i sztuce. Kronika Powszechna. Tygodnik Społeczny, Literacki i Naukowy.

Klimczyk, W. (2008). Erotyzm ponowoczesny. Universitas.

Nijakowski, L. (2010). Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki. Iskry.

Palmera, A. When Art Fought the Law and the Art Won. Dostęp 30 lipca 2023 z https://www.smithsonianmag.com/history/when-art-fought-law-and-art-won.

Scheff, T. (1990). Socialization of emotions: Pride and shame as causal agents. W T. Kemper (Red.), Research Agendas in the Sociology of Emotions. SUNY Press.

Stasińska, E. (2018). Dzieje grzechu. Dyskurs pornograficzny w polskiej prozie XX wieku. Fundacja Terytoria Książki.

Suchodolski, P. Seksualność człowieka. Dostęp 16 sierpnia 2023 z https://psyche.wroclaw.pl/o-nas/artykuly/@182/seksualnosc-czlowieka.

Szwarc, A. (2006). Spory o granice pornografii — XIX i początek XX wieku. W A. Żarnowska, A. Szwarc (Red.), Kobieta i rewolucja obyczajowa. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX. Wydawnictwo DiG.

Talvacchia, B., Fusco, M.A. (2019). I Modi. Giulio Romano and the Others Curated. Mondadori Electa.

Tang, I. (2016). PORNOGRAPHY — Secret History Of Civilization. Channel 4.

Tramer, M. (2007). Rzeczy wstydliwe a nawet mniej ważne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.