Articles

Vol. 29 (2023)

Memories from Różycki’s Bazaar: On the Heterotopic Functions of the Bazaar in the Series ‘Wampir z...’ by Andrzej Pilipiuk

Pages: 173-186

PDF (Język Polski)

Abstract

The work of Andrzej Pilipiuk does not seem to pose significant interest to researchers of Polish literature, as evidenced by the negligible number of scientific texts on the novels written by this author. He seems to depreciate his literary output by calling himself mockingly the Great Hack Author. In the meantime, his books enjoy unflagging interest of readers who appreciate the prose writer’s ingenuity in creating new stories. This article aims to change the way people find this work, showing that the writer has a lot to do offer when it comes to literary research. For this reason, I analyze the space of the bazaar in the series Wampir z... [Vampire of...] in terms of Foucauldian heterotopia. In the article I also take into account the literature describing the real Różycki bazaar, which inspired a prose writer to present the structure of this unusual place. In the course of the analysis will prove that this area (both real and literary) operates according to specific rules, and functioning within its boundaries without knowing them is almost impossible. Thus, it is what Michel Foucault called a heterotopia. An interpretation made in this way will also allow ‘open’ the work of writer Andrzej Pilipiuk to interdisciplinary research methods.

References

Pilipiuk A., Meandry patriotyzmu, [w:] A. Pilipiuk, Wampir z MO, wyd. 1, Fabryka słów, Lublin 2013, s. 249–279.

Pilipiuk A., Wampir z KC, wyd. 1, Fabryka słów, Lublin 2018.

Pilipiuk A., Wampir z M-3, wyd. 2, Fabryka słów, Lublin 2013.

Tyrmand L., Zły, Czytelnik, Warszawa 1990.

Bazar za „Solidarności”, „Angora” 2015, nr 28, s. 26–27.

Cichomski M., Kurczewski J., Wiliński K., Wielkie bazary warszawskie: środowisko społeczne, kultura i problem społeczny, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2010.

Cheda H.K., Jak złota rybka spełnia życzenia, czyli świat przedstawiony i odwołania do rzeczywistości w wybranych opowiadaniach Kiry Bułyczowa i Andrzeja Pilipiuka, [w:] Fiatal Szlavisták Budapesti Nemzetközi Konferenciája II. 2nd Conference for Young Slavists in Budapest, red. A. Urkom, Faculty of Humanities, Institute of Slavonic and Baltic Philology, Budapest 2014, s. 30–33.

Domaciuk-Czarny I., Nazwy własne w Kronikach Jakuba Wędrowycza Andrzeja Pilipiuka, „Roczniki Humanistyczne” 6, 2018, s. 29–42.

Foucault M., Inne przestrzenie, przeł. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie” 2005, nr 6, s. 117–125.

Kochanowski J., Tylnymi drzwiami. „Czarny rynek” w Polsce 1944–1989, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2010.

Kulesza P., Niebieski syfon: z dziejów bazaru Różyckiego, Książka i Wiedza, Warszawa 2004.

Lipiński P., Matys M., Absurdy PRL-u, Dom Wydawniczy PWN, Warszawa 2014.

Olkusz K., „Potwornie śmieszne”, czyli groza oswojona w cyklu o Jakubie Wędrowyczu Andrzeja Pilipiuka, „Literatura Ludowa” 2009, nr 2, s. 19–38.

Ryrych T., Biały steampunk — dwa oblicza carskiej Rosji. „Lód” Jacka Dukaja i cykl opowiadań o doktorze Skórzewskim Andrzeja Pilipiuka, „Creatio Fantastica” 60, 2019, nr 1, s. 97–114.

Słowiński P., Wielkie afery. Mroczny PRL, Wydawnictwo Fronda, Warszawa 2017.

Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Zywert A., „Lenin wiecznie żywy”. Obraz wodza rewolucji we współczesnej rosyjskiej i polskiej fantastyce, „Acta Polono-Ruthenica” 25, 2020, nr 3, s. 59–73.

Brońka J., Budowanie świata w cyklu „Oko jelenia” Andrzeja Pilipiuka, https://bibliotekanauki.pl/chapters/2189198.pdf.

Olkusz K., Gdy fantastyka flirtuje z rewolucją. Koncepcja buntu w twórczości Andrzeja Pilipiuka, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Wrocław 2010, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7423?show=full.

Za Solidarności, [w:] Aleja główna na Bazarze Różyckiego, [b.m.w.] 1981, rozdz. 7, https://docplayer.pl/581808-Aleja-glowna-na-bazarze-rozyckiego-1981-zrodlo-agencja-forum-af-25728-3.html.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.