Artykuły

Tom 28 Nr 1 (2024)

Rola intymności w sztuce usłanej sennymi wizjami

Strony: 123-138

PDF

Abstrakt

W artykule podjęta została próba odpowiedzi na pytanie: czy sztuka współczesna, w której artyści sięgają do intymnego świata, ma szansę stać się przyczynkiem do budowania wspólnoty? Podejmując się kwestii budowania relacji, autorka odniosła się do przemian estetycznych w sztuce surrealistycznej, do której nawiązywała między innymi Cecilia Alemani — kuratorka 59. Biennale w Wenecji. Odniesienie to pozwoliło ukazać, w jaki sposób współcześni artyści pracujący z kategorią intymności budują „dzieła-lustra”. Proces tworzenia relacji został przeanalizowany w kontekście zabiegu translacji. Teoria ta została wprowadzona przez przywołanie koncepcji Susanne Langer — filozofki zaliczanej do grona teoretyczek emocjonalnej teorii sztuki. Autorka tekstu omówiła w nim dzieła Leonory Carrington, jak również ekspozycję zaprezentowaną w trakcie wskazanego Biennale w pawilonie francuskim oraz pawilonie polskim w 2022 roku.

Bibliografia

Aberth S.L., Leonora Carrington: Surrealism, Alchemy and Art, Aldershot 2004.

Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992.

Brooks E.C., Co znaczy przeczarowanie? Małgorzata Mirga-Tas i pałac naszych marzeń, [w:] M. Mirga-Tas, Przeczarowując świat, red. W. Szymański, J. Warsza, Warszawa-Berlin 2022.

Buck-Morss S., Hegel, Haiti i historia uniwersalna, przeł. K. Bojarska, Warszawa 2014.

Carrington L., The Milk of Dreams, New York 2017.

Dalí S., Rewolucja paranoiczno-krytyczna, przeł. R. Jarocka-Nowak, A. Nowak, Poznań 2014.

Dzień jest za krótki. Kilka opowieści autobiograficznych, red. M. Ujma, Wrocław 2013.

Jaxa-Rożen H., Podmiot feministyczny w koncepcjach Luce Irigaray, Julii Kristevy oraz Donny Haraway, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 63, 2007.

Kasztelan M., Fenomen pamięci zbiorowej, „In Gremium. Studies in History, Culture and Politics” 2012, nr 6.

Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1991.

Krzywik A., Dekodowanie komunikatów wizualnych sztuki protestów przeciwko zaostrzeniu praw aborcyjnych w Polsce, „Dyskurs & Dialog” 2021, nr 1.

Langer S., Feeling and Form: A Theory of Art Developed from Philosophy in a New Key, New York 1953.

Langer S., Problems of Art: Ten Philosophical Lectures, New York 1957.

Lepetit P., The Esoteric Secrets of Surrealism: Origins, Magic, and Secret Societies, przeł. J.E. Graham, Rochester 2014.

Malicki K., Wirtualne wspólnoty pamięci. Przeszłość i pamięć zbiorowa w przestrzeni Internetu, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2011, nr 22.

Mirga-Tas M., Dekany, [w:] M. Mirga-Tas, Przeczarowując świat, red. W. Szymański, J. Warsza, Warszawa-Berlin 2022.

Powers E.D., Bodies at rest: Or, the object of surrealism, „Anthropology and Aesthetics” 2004, nr 46.

Roseware L., Periods in Pop-Culture: Menstruation in Film and Television, Lanham 2012.

Stokes Ch., Surrealist persona: Max Ernst’s “Loplop, Superior of Birds”, „Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art” 13, 1983, nr 3–4.

Warburg A., Italian art & international astrology in the Palazzo Schifanoia, Ferrara, [w:] A. Warburg, K.W. Forste, The Renewal of Pagan Antiquity: Contributions to the Cultural History of the European Renaissance, przeł. D. Britt, Los Angeles 1999.

Woźniak C., Martina Heideggera myślenie sztuki, Kraków 2014.

Boas N., Person-to-person: Zineb Sedira, „Dispatches”, 3.05.2021, https://dispatchesmag.com/person-to-person-zineb-sedira/.

Luke B., A world of possibility: Cecilia Alemani, the curator of the 2022 Venice Biennale, discusses the show, „The Art Newspaper”, 11.04.2022, https://www.theartnewspaper.com/2022/04/11/a-world-of-possibility-cecilia-alemani-the-curator-of-the-2022-venice-biennale-discusses-the-show.

Oficjalna strona Biennale 2022, www.labiennale.org/en/art/2022/historical-capsules.

Oficjalna strona La Biennale di Venezia, https://www.labiennale.org.

Rubayo S., Martínez S., ‘La creación de las aves’ de Remedios Varo, una alegoría de la pintura entre la alquimia, la ciencia y los sueños, ElDiario.es, 30.07.2021, https://www.eldiario.es/red/la-galeria/creacion-aves-remedios-varo-alegoria-pintura-alquimia-ciencia-suenos_1_8185799.html.

Warlick M.E., Leonora Carrington’s esoteric symbols and their sources, „Studia Hermetica Journal” 1, 2017, nr 1, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6068522.

Yerebakan O.C., Ziben Sedira pays homage to 1960s Algerian cinema post-liberation, „Artsy”, 26.04.2022, https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-zineb-sedira-pays-homage-1960s-algerian-cinema-post-liberation.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.