Articles

Vol. 27 No. 3 (2023)

Feminism of ordinary women? Attempts at the turn towards left populism in contemporary feminism in Poland

Pages: 15-39

PDF (Język Polski)

Abstract

The article comprises a diagnosis and analysis of a discursive change in Polish feminism, which demonstrates many characteristics of a turn towards left populism and is interpreted as a local (albeit consistent with a global trend) strategy of resistance against illiberal anti-feminist populism. It juxtaposes three texts by feminist authors, published between first Black Protests, initiated in 2016 against plans of an abortion ban in Poland and the Women’s Strikes launched in 2020 in reaction to a ruling of the Constitutional Tribunal which actually tightened the already restrictive abortion law. All of them call for a change in the Polish feminist movement: arrival of a “feminism of ordinary women” or fourth wave feminism. The issue of whether such discursive gestures help to construct a powerful pluralist subject of left and feminist populism or rather serve to discipline and exclude other voices and approaches within feminist debate is explored in depth in the course of the analysis. Finally some risks that the implementation of a populist “feminism of ordinary women” might involve are unmasked and the ways in which it transforms the feminist imagery and sets the horizon for the future which is worth fighting for are being pointed to.

References

Adamczyk A., Grzymała-Moszczyńska J., Malińska M., Mips M., Palińska I., Stańczuk K., Tycner M., Feministyczna zmiana warty! Czas na prawdziwą solidarność, Wiadomości WP.pl, 12.01.2018, https://wiadomosci.wp.pl/feministyczna-zmiana-warty-czas-na-prawdziwa-solidarnosc-6208578687879297a.

Arruzza C., From women’s strikes to a new class movement: The third feminist wave, „Viewpoint Magazine”, 3.12.2018, https://www.viewpointmag.com/2018/12/03/from-womens-strikes-to-a-new-class-movement-the-third-feminist-wave/.

Arruzza C., Bhattacharya T., Fraser N., Feminism for the 99%: A Manifesto, New York 2019.

Baker Beck D., The “f” word: How the media frame feminism, „NWSA Journal” 10, 1998, nr 1, s. 139–153.

Bielik-Robson A., Jeśli do głosu dochodzi młode pokolenie feministek, dla których kultura prawa jest tym samym co kultura gwałtu – to mamy problem, „Wysokie Obcasy”, 3.02.2018, wysokie obcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,22955969,kultura-gwaltu.html.

Cochrane K., All the Rebel Women: The Rise of the Fourth Wave of Feminism, London 2013.

Czarnacka A., Kądziela K., Rewolucja i co dalej?, [w:] Rewolucja i co dalej? Ruchy kobiece w poszukiwaniu nowych form polityczności. Raport 2017, red. A. Czarnacka, Warszawa 2017, s. 6–7.

Dobson A.S., Postfeminist Digital Cultures: Femininity, Social Media, and Self-Representation, New York 2015.

Feminizm zwykłych kobiet, Wyborcza.pl/Cojestgrane, 21.09.2017, http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/Warszawa/1,45,460567,Feminizm-zwyklych-kobiet.html.

Feminizm zwykłych kobiet. Dlaczego jesteśmy feministkami, Kraków Culture. Karnet, 23.10.2017, http://karnet.krakow.pl/24753-krakow-feminizm-zwyklych-kobiet-dlaczego-jestesmy-feministkami.

Fidelis M., Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce, przeł. M. Jaszczurowska, Warszawa 2010.

Fraser N., How feminism became capitalism’s handmaiden — and how to reclaim it, „The Guardian”, 14.10.2013, https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/oct/14/feminism-capitalist-handmaiden-neoliberal.

Garrison E.K., U.S. feminism — Grrrl style! Youth (sub)cultures and the technologies of the third wave, „Feminist Studies” 26, 2000, nr 1, s. 141–170.

Gill R., Post-postfeminism? New feminist visibilities in postfeminist times, „Feminist Media Studies” 16, 2004, nr 4, s. 610–630.

Gill R., The affective, cultural and psychic life of postfeminism: A postfeminist sensibility 10 years on, „European Journal of Cultural Studies” 20, 2017, nr 6, s. 606–626.

Grabowska M., Zerwana genealogia. Działalność społeczna i polityczna kobiet po 1945 roku a współczesny polski ruch kobiecy, Warszawa 2018.

Graff A., Angry women: Poland’s Black Protests as „populist feminism”, [w:] Right-Wing Populism and Gender: European Perspectives and Beyond, red. G. Dietze, J. Roth, Bielefeld 2020, s. 231–250.

Graff A., Coś w Polsce pękło, coś się wylało. Jak młodzi zerwali Wielki Kompromis z Kościołem, „OKO.press”, 5.11.2020, https://oko.press/jak-mlodzi-zerwali-wielki-kompromis-z-kosciolem-graff/.

Graff A., Gdzie jesteś, polski feminizmie? Pochwała sporu i niejasności, „Krytyka Polityczna”, 12.06.2014, http://krytykapolityczna.pl/kraj/graff-gdzie-jestes-polski-feminizmie-pochwala-sporu-i-niejasnosci.

Graff A., Korolczuk E., Kto się boi gender? Prawica, populizm i feministyczne strategie oporu, przeł. M. Sutowski, Warszawa 2022.

Gunnarsson Payne J., Kobiety jako „lud”. Czarne Protesty jako sprzeciw wobec autorytarnego populizmu w perspektywie międzynarodowej, [w:] Bunt kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet, red. E. Korolczuk, B. Kowalska, J. Ramme, C. Snochowska-Gonzalez, Gdańsk 2019, s. 155–183.

Hattenstone S., „I get insecure sometimes”, „The Guardian”, 8.07.2006, https://www.theguardian.com/music/2006/jul/08/popandrock.

hooks b., Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. E. Majewska, Warszawa 2013.

Hryciuk R., Korolczuk E., Konteksty upolitycznienia macierzyństwa i ojcostwa we współczesnej Polsce, [w:] Niebezpieczne związki. Macierzyństwo, ojcostwo i polityka, red. R. Hryciuk, E. Korolczuk, Warszawa 2015, s. 11–41.

Katowice — feminizm zwykłych kobiet, Partia Razem, 23.10.2017, https://partiarazem.pl/2017/10/katowice-feminizm-zwyklych-kobiet/.

Korolczuk E., Explaining mass protests against abortion ban in Poland: The power of connective action, „Zoon Politikon” 7, 2016, s. 91–113.

Korolczuk E., Zaprośmy do rozmowy o #MeToo kobiety, które do tej pory w niej nie uczestniczyły: pracownice supermarketów, rolniczki, emerytki, „Magazyn Wyborczej”, 2.05.2018, https://wy borcza.pl/magazyn/7,124059,23387572,zaprosmy-do-rozmowy-o-metoo-kobiety-ktore-do-tej -pory-w-niej.html.

Korolczuk E., Kowalska B., Nawojski R., Ramme J., Snochowska-Gonzalez G., Mobilizacja kobiet w latach 2016-2018: przyczyny, konteksty i perspektywy badawcze, [w:] Bunt kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet, red. E. Korolczuk, B. Kowalska, J. Ramme, C. Snochowska-Gonzalez, Gdańsk 2019, s. 17–41.

Kubisa J., Zwykły feminizm, [w:] Ruch feministyczny w Polsce a kwestia socjalna, red. E. Korolczuk, J. Kubisa, D. Szelewa, Warszawa 2017, s. 5–10.

Leder A., Czarny Protest. Andrzej Leder: sprawa Natalii Przybysz ujawniła konflikt klasowy, wywiad przepr. M. Kicińska, „Wysokie Obcasy”, 18.03.2017, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,127763,21491678,czarny-protest-andrzej-leder-sprawa-natalii-przybysz.html.

Majewska E., Tramwaj zwany uznaniem. Feminizm i solidarność po neoliberalizmie, Warszawa 2017.

Mouffe C., Agonistyczne przestrzenie publiczne i polityka demokratyczna, „Recykling Idei”, 19.11.2005, https://web.archive.org/web/20160422065105/http://recyklingidei.pl/mouffe-agonistyczne-przestrzenie-publiczne-polityka-demokratyczna.

Mouffe C., W obronie lewicowego populizmu, przeł. B. Szelewa, Warszawa 2020.

Mrozik A., Architektki PRL-u. Komunistki, literatura i emancypacja kobiet w powojennej Polsce, Warszawa 2022.

Munro E., Feminism: A fourth wave?, „Political Insight” 4, 2013, nr 2, https://www.psa.ac.uk/psa/news/feminism-fourth-wave.

Murawska K., Włodarczyk Z., Nam się zaczęło pod dupą palić... Czarny protest w perspektywie organizatorek, Warszawa 2017.

Nicholson L., Feminism in „waves”: Useful metaphor or not?, „New Politics” 12, 2010, nr 4, https://newpol.org/issue_post/feminism-waves-useful-metaphor-or-not/.

Przybysz N., Aborcja — mój protest song, wywiad przepr. P. Reiter, „Wysokie Obcasy”, 25.10.2016, http://www.wysokieobcasy.pl/akcje-specjalne/7,156847,20861449,natalia-przyszbysz-aborcja-moj-protest-song.html.

Ramme J., Snochowska-Gonzalez C., Nie/zwykłe kobiety. Populizm prawicy, wola ludu a kobiecy suweren, [w:] Bunt kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet, red. E. Korolczuk, B. Kowalska, J. Ramme, C. Snochowska-Gonzalez, Gdańsk 2019, s. 83–117.

Rivers N., Postfeminism(s) and the Arrival of the Fourth Wave: Turning Tides, London 2017.

Rutkowski M., Nie kocham ksenofobów z parciem na szkło, „Krytyka Polityczna”, 7.03.2020, https://krytykapolityczna.pl/kraj/maciek-rutkowski-maja-stasko-polemika-linkiewicz-wolczyk/.

Schuster J.K., Invisible feminists? Social media and young women’s political participation, „Political Science” 65, 2013, nr 1, s. 24–28.

Siegel D.L., The legacy of the personal: Generating theory in feminism’s third wave, „Hypatia” 1997, nr 12 (3), s. 46–75.

Sikora A., Wolność, równość, przemoc, czyli czego nie chcemy sobie powiedzieć, Kraków 2019.

Sikorska K., Kosińska M., Against theory: Selected „Girlhood” feminist artistic practices in Poland, „Przegląd Kulturoznawczy” 2019, nr 2 (40), s. 211–228.

Spigel L., Theorizing the bachelorette: „Waves” of feminist media studies, „Signs” 30, 2004, nr 1, s. 1209–1221.

Stańczak-Wiślicz K., Klich-Kluczewska B., Perkowski P., Fidelis M., Kobiety w Polsce 1945–1989. Nowoczesność, równouprawnienie, komunizm, Kraków 2020.

Staśko M., Kocham Totohoker i Kitty Tease. I Maksyma Wołczyka też, „Krytyka Polityczna”, 25.02.2020, https://krytykapolityczna.pl/kraj/marta-linkiewicz-maksym-wolczyk-maja-stasko-czwarta-fala-feminizmu/.

Staśko M., Broniarczyk N., Kto posiada polski feminizm?, „Nowy Obywatel” 2018, nr 27 (78), https:// nowyobywatel.pl/2018/09/24/kto-posiada-polski-feminizm/.

Struzik J., Co nam daje wspólnota protestu?, KlimatUJ, 27.04.2022, https://web.archive.org/web/20221006102527/https://klimatuj.pl/wspolnota-protestu.

Szelewa D., Feminizm i kwestia socjalna w Polsce w świetle aktywizmu eksperckiego, [w:] Ruch feministyczny w Polsce a kwestia socjalna, red. E. Korolczuk, J. Kubisa, and D. Szelewa, Warszawa 2017, s. 11–19.

Totohoker, Wywiad z Totohoker, wywiad przepr. A. Momot, YouTube, 25.10.2020, https://www. youtube.com/watch?v=ftLboiaXglA&t=930s.

Wołczyk M., Mój najgorszy klient, YouTube, 2020, https://www.youtube.com/watch?v=c0c5i888SLs.

Zawadzka A., Czarny Protest i płeć, „Zadra” 2016, nr 3–4, s. 5–9.

Licence

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.