Artykuły i materiały

Tom 68 (2024)

Andrzej Tomaszewski wobec „najazdu barbarzyńców” i upadku estetyki polskiej książki (1989‒2000)

Strony: 103-122

PDF

Abstrakt

Kryzys polskiego edytorstwa po 1989 roku. Sylwetka Andrzeja Tomaszewskiego i jego osiągnięcia na polu typografii. Jego publikacje dotyczące sytuacji polskiego edytorstwa. Działalność wydawnicza i organizacyjna. Własne projekty typograficzne.

Bibliografia

Bańkowska-Bober, K. (1994). Produkcja wydawnicza ’93. Wydawca, 4, 26–28.

Felici, J. (2006). Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Hamerliński, J., Tomaszewski, A. (1995, 1996). Dlaczego Macintosh? Ciąg dalszy. Wydawca, 1995, 11/12, 34–36; 1996, 1, 44–45; 2, 44.

Janowska-Woźniak, I., Tomaszewski, A. (2009). Pośród grzecznych i niegrzecznych projektów. Z Andrzejem Tomaszewskim, drukarzem, typografem, artystą książki rozmawia Irena Janowska-Woźniak. Nowe Książki, 12, 4‒8.

Krzak-Weiss, K. (2012). Powrót do przeszłości. Inspiracje dawną książką we współczesnej typografii. W: M. Komza (Red.), W poszukiwaniu odpowiedniej formy Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką (ss. 233‒245). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kuczborski, T., Lewandowski, T., Palacz, A. (1994). DTP: Zrób to sam na własnym biurku. Wydawca, 5, 6‒12.

Lewandowski, S. (1996), Andrzej Tomaszewski — pasjonat typografii. W: S. Lewandowski (Red.), Warszawska Szkoła Poligraficzna 1926–1996 (ss. 157–158), Warszawa: Zespół Szkół Poligraficznych.

Lewandowski, T., Palacz A. (1995). Typograf i jego profesja [wywiad z Andrzejem Tomaszewskim]. Wydawca, 10, 6–12.

Marek-Łucka, M., Tomaszewski, A. (Oprac.). (2020). Lit[t]era Romana. Antologia tekstów z czasopisma „Litera” 1966–1978. Warszawa: Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.

Punkt dla Tomaszewskiego. (1998). Książki. Dodatek do Gazety Wyborczej, 3, 1.

Ruczka, I. (1991). O estetyce składania tekstów w Desktop Publishing. ProTypo, 1, 46‒50.

Ruczka, I. (1996), O „Leksykonie pism drukarskich”, czyli tak trzymać. Poligrafika, 5, 58–59.

Socha, K. (2013). Publikacje dotyczące typografii wydane w języku polskim na początku XXI wieku — przegląd subiektywny. Acta Poligraphica, 2, 54.

Tadeusiewicz, R. (2023). Jak nauczyliśmy maszyny liczyć i myśleć za nas? Mniej popularne edytory tekstowe. Rzeczpospolita, https://historia.rp.pl/historia-swiata/art37810621-jak-nauczylismy-maszyny-liczyc-i-myslec-za-nas-czesc-39-mniej-popularne-edytory-tekstowe.

Tatarkiewicz, J. (1992). Zawód — poprawiacz ogonków. Pro Typo, 3, 48‒58.

Tomaszewski, A. (1991a). Bodoni — maestro z Parmy. Pro Typo, 2, 32‒36.

Tomaszewski, A. (1991b). Znaki diakrytyczne elementem jakości kroju pisma. Pro Typo, 1, 41‒45.

Tomaszewski, A. (1992a). Logo i typogram z Adobe Illustrator. Pro Typo, 2, 13.

Tomaszewski, A. (1992b). Paryski salon TPG92. Pro Typo, 2, 46‒49.

Tomaszewski, A. (1992c). Seminarium w Warszawie. Pro Typo, 1, 68‒71.

Tomaszewski, A. (1994a), Tradycja typografii. Wydawca, 7/8, 40‒41.

Tomaszewski, A. (1994b). QuarkXPress 3.2. po polsku. Wydawca, 1, 58‒59.

Tomaszewski, A. (1996). Leksykon pism drukarskich. Warszawa: Wydawnictwo Krupski i S-ka.

Tomaszewski, A. (1998). Paragraf i ogonki. Publish i Macworld, 4, 66‒67.

Tomaszewski, A. (2006a). Hommage á Leon Urbański. W: A. Tomaszewski, Zapiski książkoroba (ss. 9‒12). Warszawa: Wydawnictwo Do.

Tomaszewski, A. (2006b). O redaktorze technicznym raz jeszcze. W: A. Tomaszewski, Zapiski książkoroba (ss. 13‒18). Warszawa: Wydawnictwo Do.

Tomaszewski, A. (2006c). O tempora! O mores!. W: A. Tomaszewski, Zapiski książkoroba (ss. 46‒49). Warszawa: Wydawnictwo Do.

Tomaszewski, A. (2006d). Sanktuarium książki. W: A. Tomaszewski, Zapiski książkoroba (ss. 58‒61). Warszawa: Wydawnictwo Do.

Tomaszewski, A. (2006e). Sto pociech i dwieście utrapień. W: A. Tomaszewski, Zapiski książkoroba (ss. 92‒95). Warszawa: Wydawnictwo Do.

Tomaszewski, A. (2019a). „Pro Typo” — zapomniane czasopismo zawodowe. Acta Poligraphica, 14, 41‒54.

Tomaszewski, A. (2019b). Circulum vitae. W: Bibliothemata 3. Typografia Andrzeja Tomaszewskiego [katalog]. Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie 8 maja ‒ 9 czerwca 2019. Warszawa: Grupa Cogito Sp. z o.o.

Znów bez PUNKTU (1997). Książki. Dodatek do Gazety Wyborczej, 110, 11.

Architypograf Krzysztof Plantin. „Poligrafika” 1989 nr 5, s. 117–118.

Inwentarium wiedzy o poligrafii. T. 2. Pismo drukarskie. Wrocław 1989, Ossolineum, ss. 200.

[Audycja radiowa] Red. Ewa Prządka, [wywiad z A.T. z okazji wystawy typografii Josta Hochuli]. Program IV PR, listopad 1989.

Bodoni — maestro z Parmy. „Pro Typo” 1991 nr 2, s. 32–36.

Czarodziej z Malakoff. „Pro Typo” 1991 nr 2, s. 15–17.

Japońska obecność. „Pro Typo” 1991 nr 1, s. 10–14.

Kolekcja „Pro Typo”. [Anonim] „Pro Typo” 1991 nr 1, 2; 1992 nr 1, 2, 3; [wkładki].

Optyczna modyfikacja pisma. [Anonim] „Pro Typo” 1991 nr 1, s. 58–66.

Przegląd literatury. [Anonim] „Pro Typo” 1991 nr 1, s. 67–71; nr 2, s. 66–71; 1992 nr 1, s. 74–77; nr 2, s. 68–71; nr 3, s. 60–62.

Wspólny eksperyment. [Anonim] „Pro Typo” 1991 nr 2, s. 61–63.

Znaki diakrytyczne elementem jakości kroju pisma. „Pro Typo” 1991 nr 1, s. 41–45.

Drugie seminarium „ProTypo”. [Anonim] „Pro Typo” 1992 nr 3, s. 49–50.

Henryk Sakwerda — fotografia typografa. [Anonim] „Pro Typo” 1992 nr 3, s. 45–47.

Historya o rznięciu liter y laniu tychże. „Pro Typo” 1992 nr 1, s. 14–21.

Liternictwo Teda Szumilasa. [Anonim] „Pro Typo” 1992 nr 1, s. 72–73.

Logo, typogram i Adobe Illustrator. „Pro Typo” 1992 nr 2, s. 13–16.

Paryski salonTPG92. „Pro Typo” 1992 nr 2, s. 46–49.

Roman Tomaszewski 1921–1992. [Nekrolog]. Warszawa, styczeń 1993, Drukarnia A. Zielińskiego, ss. 4.

Seminarium w Warszawie. [Anonim] „Pro Typo” 1992 nr 1, s. 68–71.

Sign Poland ’92. [Anonim] „Pro Typo” 1992 nr 2, s. 50–53.

Z leksykonu pism drukarskich [Anonim] „Pro Typo” 1992 nr 1, s. 59–67; nr 2, s. 54–62; nr 3, s. 35–42.

Pismo drukarskie nasz chleb powszedni. „Wydawca” 1993 nr 0, s. 42–44.

Programy edytorskie komputerow Macintosh. „Poligrafika” 1993 nr 12, s. 656–657.

Tomaszewski Roman. [Nota biograficzna do]: Słownik pracownikow książki polskiej. Uniwersytet Łodzki, Katedra Bibliotekoznawstwa. [Oddane 23 XI 93], 3 str.m-pisu. Suplement III (2000), s. 163.

Kilka refleksji nad nową książką. „Wydawca” 1994 nr 9, s. 36–37.

Programy edytorskie. „Macart” 1994 nr 0, s. 12–15; [powtorzenie]: „Macart” 1995 nr 1, s. 26–29.

QuarkXPress 3.2 po polsku. „Wydawca” 1994 nr 1, s. 58–59.

Tradycja i wspołczesność typografii. [Wykład + masz. powiel.] II Konferencja TeX-owa, Bachotek 1994; [skrót]: Tradycja typografii. „Wydawca” 1994 nr 7/8, s. 40–45.

Akcenty — problem techniczny i estetyczny. „Wydawca” 1995 nr 9, s. 47–48.

Dlaczego Macintosh. Proba uzasadnienia wyboru. „Wydawca” 1995 nr 8, s. 46–47.

Dlaczego Macintosh? Ciąg dalszy. [Współaut.] Jacek Hamerliński. „Wydawca” 1995 nr 11/12, s. 34–36; 1996 nr 1, s. 44–45; nr 2, s. 44.

Dzieło Claude’a Garamonda. „Macworld” 1995 nr 7, s. 46–47, 71.

Fonty i Gutenberg. „Macworld” 1995 nr 1, s. 44–45.

Fonty PostScript i TrueType. „Macworld” 1995 nr 2, s. 50–52.

Ilustracja w tekście. „Wydawca” 1995 nr 3, s. 42–45.

Macintosh w małej drukarni. [Podp. A.T.] „Poligrafika” 1995 nr 3, s. 39.

Mikrotypografia. [Wykład + slajdy + masz. powiel.] III Konferencja TeX-owa, Bachotek 1995.

Polska wersja programu QuarkXPress. „Prepress” 1995 nr 0, s. 2–4.

Rodzina kroju pisma. „Macworld” 1995 nr 6, s. 46–47.

Sanktuarium książki. „Wydawca” 1995 nr 6/7, s. 32–33.

Typograf i jego profesja. [Wywiad z A.T.]. Rozmawiali: Tadeusz Lewandowski i Andrzej Palacz. „Wydawca” 1995 nr 10, s. 6–12.

Typografia. Sztuka stara — narzędzia nowe. „Macworld” 1995 nr 4, s. 60–61.

Uwaga. Bubel! (Typografia). „Wydawca” 1995 nr 5, s. 30.

[Audycja radiowa] Książka od podszewki. Red. Zdzisława Nowodworska. [Wywiad z A.T.] Radio Obywatelskie Poznań, 10 marca 1996.

[Audycja radiowa] Portret artysty — Leon Urbański. Red. Ewa Prządka. [Wywiad m.in. z A.T.] program II PR, 9 lutego 1996.

Cicero, pica, punkt i inne. „Macworld” 1996 nr 1, s. 48–49.

Funkcjonalizm w typografii. Cz. I–VII [tekst wg Rolfa Rehe’a]. „Poligrafika” 1996 nr 12, s. 38–39; 1997 nr 1, s. 43–44; nr 2, s. 38–39; nr 4, s. 45–46; nr 5, s. 46–47; nr 6, s. 40–41; nr 7, s. 55–56.

Historia optymistyczna. „Macworld” 1996 nr 4, s. 57–58.

Leksykon pism drukarskich. Warszawa 1996, Wydawnictwo Krupski i S-ka, ss. 272.

Ligatura i abrewiatura. „Macworld” 1996 nr 3, s. 48–49.

LinoColor. System obrobki oryginałow wielobarwnych na skanerach Linotype-Hell. „Poligrafika” 1996 nr 7, s. 44–45.

Linotype-Hell. Tradycja i wspołczesność. „Wydawca” 1996 nr 6/7, s. 47–48.

Mistrz komunikacji wizualnej. „Macworld” 1996 nr 9, s. 62–63.

Piękne pisma z zasłużonej firmy. „Macworld” 1996 nr 2, s. 48–49.

Pismo. [Wykład + slajdy + masz. powiel.] IV Konferencja TeX-owa, Bachotek 1996.

Repertuar znakow kroju pisma drukarskiego. „Wydawca” 1996 nr 9, s. 44–45; [to samo]:

Repertuar znakow w fontach. „Macworld” 1996 nr 10, s. 65–66.

Tuzy typografii: Hermann Zapf. „Macworld” 1996 nr 8, s. 65–66.

Apostoł Cyryl a komputer. „Publish i Macworld” 1997 nr 10, s. 64–65.

Drukarze i wydawcy przy szachach w Marozku. „Poligrafika” 1997 nr 11, s. 55.

Fonty bez liter. „Macworld” 1997 nr 3, s. 48–49.

[Hasła z dziedz. pisma i typografii do:] Nowa Encyklopedia Wiedzy o Książce. Instytut Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego [odd. 29 stycznia 1997].

Jajeczko cośkolwiek nieświeże. „Macworld i Publish” 1997 nr 4, s. 56–57.

Kaligrafia w komputerze. „Publish i Macworld” 1997 nr 8, s. 34–35.

Kroje pism gazetowych. „Macworld” 1997 nr 2, s. 54–55; [rozszerz.:] [Urbanowicz — Europejskie Studium Dziennikarstwa — publikacja zbiorcza](?)

Moda w piśmie. „Macworld i Publish” 1997 nr 5, s. 66–68.

O jedności treści, formy i funkcji. „Wydawca” 1997 nr 5, s. 56–57.

O typografii i czytelności druków. [Wykład + slajdy + masz. powiel.] V Konferencja TeX-owa, Bachotek 1997.

Types before Gutenberg. „Macworld” 1997 nr 1, s. 60–61.

Typografia i pismo. Czarno na Białym. Z. 1. Warszawa 1997, Publishing Institute, ss. 40; [fragmenty:] Co to jest pre-press. Co to jest program edytorski. „Poligrafia Polska” 1998 nr 2/3, s. 6–7.

Wersaliki. „Publish i Macworld” 1997 nr 9, s. 52–53.

Adrian Frutiger doktorem honoris causa. „Wydawca” 1998 nr 5/6, s. 24–29.

Egipcjanka. „Publish i Macworld” 1998 nr 2, s. 66–67.

FontExplorer Font Catalog i TakeType No.2, nowe katalogi Linotype Library. „Poligrafika” 1998 nr 5, s. 48.

Graficzne tajniki fontów zwanych Expert. „Poligrafika” 1998 nr 9, s. 36–37.

Historia pewnego znaku. „Wydawca” 1998 nr 12, s. 36–37.

Hommage á Leon Urbański. „Wydawca” 1998 nr 5/6, s. 34–35; [przedruk w:] Światło dała czarna sadza. Leon Urbański (1926–1998). Grafik. Typograf. (Katalog wystawy). Warszawa 2007, Centrum Sztuki Studio, s. 20–23.

Kerning i tracking. „Publish i Macworld” 1998 nr 7, s. 64–66.

Klasycyzm w komputerze. „Publish i Macworld” 1998 nr 6, s. 66–67.

Nowe podręczniki Wydawnictwa Translator. [Podp. A.T.] „Poligrafika” 1998 nr 12, s. 64.

O jubileuszach, „Poligrafice” i „Literze”. „Poligrafika” 1998 nr 8, s. 12.

O redaktorze technicznym raz jeszcze. „Wydawca” 1998 nr 9, s. 40–41.

Paragraf i ogonki. „Publish i Macworld” 1998 nr 4, s. 66–67.

Pisma OCR. „Publish i Macworld” 1998 nr 3, s. 54–55.

Pismo dziełowe. Cz. I–II. „Wydawca” 1998 nr 3, s. 19–20; nr 4, s. 34, 39.

Projektowanie publikacji naukowej (Halieutica Owidiusza). [Wykład + slajdy] VI Konferencja TeX-owa, Bachotek 1998. [To samo:] Konferencja Policon, Rydzyna 2003.

Szachowe spotkanie poligrafów i wydawców. „Poligrafika” 1998 nr 11, s. 54.

Zasłużona dla typografii firma H. Berthold A.G. „Poligrafika” 1998 nr 12, s. 61.

Andrzej Kot i jego exlibrisy. „Gutenberg” 1999 nr 3, s. 33–35.

Książka, na którą czekaliśmy. „Poligrafika” 1999 nr 9, s. 52.

Nasza stara Europa. „Gutenberg” 1999 nr 2, s. 38–40.

Prywatna szkoła poligraficzna. Z doświadczeń Publishing Institute. [Podpisane:] Anna Soin, [w:] Polska poligrafia u progu XXI wieku. Kongres Poligrafów Polskich, Wrocław 1999, s. 135–137.

Tabula rasa et brudasa. [Wykład + slajdy + masz.] VII Konferencja TeX-owa, Bachotek 1999.

Zmagania o Puchar Heidelberga. „Poligrafika” 1999 nr 10, s. 60–61.

Pisma po polsku skrojone. „Wydawca” 2000 nr 12, s. 34–35.

Polonia typographica saeculi sedecimi. „Gutenberg” 2000 nr 2, s. 46–48.

Projektowanie pism drukarskich w Polsce. [Wykład + slajdy + masz. powiel.] VIII Konferencja TeX-owa, Bachotek 2000. [Skrot:] „Poligrafika” 2000 nr 7, s. 71–72; nr 8, s. 77–78; nr 9, s. 65–66; nr 11, s. 75–76; nr 12, s. 95–97.

Puchar Heidelberga. „Poligrafika” 2000 nr 12, s. 92–93.

Refleksje nad nową książką o poligrafii. „Poligrafika” 2000 nr 9, s. 67.

Wreszcie mamy polskiego delegata ATypI. „Poligrafika” 2000 nr 4, s. 71.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.