Artykuły i materiały

Tom 68 (2024)

Strategie repertuarowe czytelników i widzów filmowych w kontekście badań nad zachowaniami cross-medialnymi współczesnych użytkowników mediów

Strony: 233-250

PDF

Abstrakt

Współcześni użytkownicy mediów. Cross-medialna perspektywa badań użytkowników mediów. Pojęcie wybór mediów i jego zakres. Informacja w procesie podejmowania decyzji repertuarowych. Wpływ powiązań między mediami na wybory dokonywane przez ich użytkowników. Strategie wyszukiwania informacji a preferencje czytelnicze i filmowe.

Bibliografia

Augustyn, K. (2019). Kulturotwórczy potencjał nowych mediów. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 62(1), 115–130. https://doi.org/10.26485/ZRL/2019/62.1/8.

Biblioteka Narodowa. Stan czytelnictwa w Polsce. https://www.bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce.

Bogers, T., Gäde, M., Koolen, M., Petras, V., & Skov, M. (2018). “What was this Movie About this Chick?”: A Comparative Study of Relevance Aspects in Book and Movie Discovery. In: G. Chowdhury, J. McLeod, V. Gillet, & P. Willett (Eds.), Transforming Digital Worlds — 13th International Conference, iConference 2018, Proceedings (Vol. 10776, pp. 323—334). Springer. Lecture Notes in Computer Science Vol. 10766. https://doi.org/10.1007/978-3-319-78105-1_36.

Całek, A. (2019). Opowieść transmedialna. Teoria. Użytkowanie. Badania. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Collins, A., Scorcu, A.E., Zanola, R. (2013). Read the book and see the film? The consumption of different versions of cultural goods. Applied Economics Letters, 20(16), 1516–1520. https://doi.org/10.1080/13504851.2013.829171.

Dogruel, L. (2018). Cross-cultural Differences in Movie Selection. Decisionmaking of German, U.S., and Singaporean Media Users for Video-on-Demand Movies. Journal of International Consumer Marketing, 30(2), 115–127. https://doi.org/10.1080/08961530.2017.1384710.

Eurostat. (2018, 7 maja). Are Europeans glued to their screens?, Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20180507-1.

Eurostat. (2018, 23 kwietnia). World Book Day, Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/edn-20180423-1.

Filmoteka Narodowa — Instytut Audiowizualny. (2021). Polacy o polskich filmach. Opinie Polaków o polskim kinie i ich postawy wobec polskiej produkcji filmowej: Badania społeczne. https://fina.gov.pl/badania/polacy-o-polskich-filmach-raport-z-badan/.

Fleck, A. (2024, Apr 23). E-Books Still No Match for Printed Books, Statista. https://www.statista.com/chart/24709/e-book-and-printed-book-penetration/.

Gui, M., Shanahan, J., & Tsay-Vogel, M. (2021). Theorizing inconsistent media selection in the digital environment. The Information Society, 37(4), 247–261. https://doi.org/10.1080/01972243.2021.1922565.

Hartmann, T. (2009). A brief introduction to media choice. In: T. Hartmann (Ed.), Media choice (pp. 15–23). New York: Routledge.

Hasebrink, U. & Hepp, A. (2017). How to research cross-media practices? Investigating media repertoires and media ensembles. Convergence, 23(4), 362–377. https://doi.org/10.1177/1354856517700384.

Hopfinger, M. (2003). Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Kowalska, A. (2014). Nowy odbiorca? Przemiany obrazu odbiorcy w wybranych koncepcjach współczesnej kultury. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Kurek-Kokocińska, S. (2008). Przestrzeń informacyjna książki. Temat i termin. Zagadnienia Informacji Naukowej, 2(92), 59–62.

Krakowska, M. (2022). Zachowania informacyjne człowieka w kontekście zjawiska epistemicznej bańki informacyjnej: propozycja nowej koncepcji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Lomborg, S., & Mortensen, M. (2017). Users across media: An introduction. Convergence, 23(4), 343–351. https://doi.org/10.1177/1354856517700555.

Maryl, M. (2015). Życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych. Warszawa: Fundacja Akademia Humanistyczna-Instytut Badań Literackich PAN.

Maxwell, L.C., Tefertiller, A.C. (2019). Watching is the new reading: Comparing the outcomes of popular books, TV shows, and video games. First Monday, 24(8). https://doi.org/10.5210/fm.v24i8.9157.

Mikkonen, A., Vakkari, P. (2016). Readers’ interest criteria in fiction book search in library catalogs. Journal of Documentation, 72(4), 696–715. https://doi.org/10.1108/JDOC-11-2015-0142.

McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Noorda, R., Inman Berens, K. (2021a). Immersive Media and Books 2020: Consumer Behavior and Experience with Multiple Media Forms. Panorama Project.

Noorda, R., Inman Berens, K. (2021b). Immersive Media and Books 2020: New Insights About Book Pirates, Libraries and Discovery, Millennials, and Cross-Media Engagement: Before and During COVID. Publishing Research Quarterly, 37, 227–240. https://doi.org/10.1007/s12109-021-09810-z.

Nowak-Teter, E. (2018). Temporalny wymiar mediatyzacji, czyli co media robią z naszym czasem. Zeszyty Prasoznawcze, 61(3), 513–528. https://doi.org/10.4467/22996362PZ.18.031.10133.

Ogonowska, A. (2004). Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Picone, I. (2017). Conceptualizing media users across media: The case for ‘media user/use’ as analytical concepts. Convergence, 23(4), 378–390. https://doi.org/10.1177/1354856517700380.

Rogoż, M. (2015). Fantastycznie obecne: Anglojęzyczne bestsellerowe cykle powieściowe dla dzieci i młodzieży we współczesnej polskiej przestrzeni medialnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Prajzner, K. (2009). Tekst jako świat i gra: Modele narracyjności w kulturze współczesnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Schrøder, K.C. (2011). Audiences are inherently cross-media: Audience studies and the cross-media challenge. CM Komunikacija i mediji, 6(18), 5–27.

Szpunar, M. (2008). Czym są nowe media. Próba konceptualizacji. Studia Medioznawcze, 4(35), 31–40. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/129720/szpunar_czym_sa_nowe_media_2008.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Śmigiel, Ł. (2018). Wybrane formy promocji książki w Polsce i na świecie. Nowy rynek, czytelnik 2.0 i nowe media. Kraków: Wydawnictwo Libron-Filip Lohner.

Webster, J.G. (2009). The role of structure in media choice. In: T. Hartmann (Ed.), Media choice (pp. 235–247). New York: Routledge.

Wolny, R. (2018). Zachowania widzów jako implikacje dla kształtowania oferty na rynku usług kinowych. Ekonomiczne Problemy Usług, 1(130), 263–272. https://doi.org/10.18276/epu.2018.130-24.

Zasacka, Z. (2020). Czytelnictwo młodzieży szkolnej 2017. Rocznik Biblioteki Narodowej, 51, 11–242.

Zasacka, Z., Chymkowski, R. (2022). Stan czytelnictwa książek w Polsce w drugim roku pandemii (2021–2022). Biblioteka Narodowa. https://www.bn.org.pl/download/document/1656416398.pdf.

Żyrek-Horodyska, E. (2021). Dziennikarstwo immersji w perspektywie zwrotu afektywnego. Media — Kultura — Komunikacja Społeczna, 17, 61–78. https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/mkks/article/view/6118/5144.

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.