Tom 34

Przemijanie jako temat filmowy

Opublikowane: 29-08-2013
Pomysł poświęcenia nowego tomu „Studiów Filmoznawczych” zagadnieniu przemijania jako tematowi filmowemu powstał w głowie Sławomira Bobowskiego po obejrzeniu wzruszającego utworu o miłości i przemijaniu: Hanami — Kwiat wiśni. Ponieważ zaś tematy przewodnie tomu, czyli przemijanie w filmie i upływ czasu, jak twierdzi jego recenzent, prof. Mirosław Przylipiak, trafiają w samo sedno zjawiska filmu i nie było dotychczas żadnej większej pracy poświęconej temu zagadnieniu, powstał obszerny zbiór prac „mapujących” problematykę przemijania i pokazujących jej „potencjał” oraz „wagę”. Rzecz więc o filmie i o przemijaniu, o tęsknocie i odchodzeniu w niepamięć mitów; rzecz o ojczyźnie, ojcowiźnie, starości i śmierci; mowa o apokalipsie, przeznaczeniu, pokusie i przekleństwie nieprzemijania w filmach wampirycznych. Lektura obowiązkowa.

Artykuły

Sławomir Bobowski,

Wprowadzenie