Scientific Articles

Vol. 35 (2021)

The meaning of intellectual property right in the fashion industry

Pages: 155-172

PDF (Język Polski)

Abstract

The fashion industry is characterized by a fast pace of changes and very dynamic development. Designers annually introduce several collections, each of them containing a few dozen silhouettes, which makes it extremely difficult to provide effective legal protection for their projects. In effect designs reminiscent of those presented on the catwalk appear, which currently, in the era of the Internet and social media, is happening quickly, often even before designer collections go on sale. Due to the lack of legal regulations created specifically for the fashion industry, this industry derives protection primarily from intellectual property rights. The article aims to present the significance of this branch of law for the fashion industry, as well as possible protection measures.

References

Literatura

Anderson C., Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen, Warszawa 2011.
Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2019.
Buchalska J., Fashion Law: A New Approach?, 2016, https://www.researchgate.net/publication/311
888709_Fashion_Law_A_New_Approach (dostęp: 25.04.2020).
Demendecki T. et al., Prawo własności przemysłowej. Komentarz, Warszawa 2015.
Fernandes C., Analysis of Counterfeit Fashion Purchase Behaviour in UAE, „Journal of Fashion Marketing and Managment” 17, 2013, nr 1, s. 85–97.
Hines T., Brune M., Fashion Marketing. Contemporary Issues, Burlington 2007.
Raciniewska A., Prawo własności intelektualnej w modzie. Historyczny rozwój prawnej ochrony producentów mody, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 77, 2015, z. 2.
Raustiala K., Sprigman C., The Piracy Paradox: Innovation and Intellectual Property in Fashion Design, „Virginia Law Review” 92, 2006, nr 8, s. 1687–1777.
Sacha G., Wyzwania związane z ochroną projektów mody w prawie własności intelektualnej, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne” 24, 2018.
Sempruch K., Marka w kształtowaniu zachowań nabywczych konsumentek odzieży segmentu fast fashion, Poznań 2010.
Troy N., Couture Culture: A Study in Modern Art and Fashion, Cambridge 2002.
Wójciak M. Moda i podróbki — funkcjonowanie rynku podrabianych produktów w Polsce i na świecie — analiza zjawiska, „Zarządzanie Publiczne” 2016, nr 2 (34).

Akty prawne

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/29/WE z dnia 22 maja 2001 roku w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym, (Dz.Urz. UE. L z 2001 r. Nr 167).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 roku, mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych (Dz.U. L z 23.12.2015. Nr 336, poz. 1).
Rozporządzenie Rady (WE) nr 6/2002 z dnia 12 grudnia 2001 roku w sprawie wzorów wspólnotowych (Dz.Urz. L z dnia 5.01.2002 r. Nr 3).
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 1993 r. Nr 47, poz. 211; Dz.U. z 2019 r. poz. 1010, 1649).
Ustawa z dnia 4 lutego 1996 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83; Dz.U. z 2019 r. poz. 1231).
Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku prawo własności przemysłowej (Dz.U. z 2001 r. Nr 49, poz 508; Dz.U. z 2017 r. poz. 776).

Orzecznictwo

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 18 maja 2006 roku, I ACa 1449/05, LEX nr 215613.
Wyrok Sądu Najwyższego — Izba Cywilna z dnia 10 lipca 2014 roku, I CSK 539/13, Legalis nr 1160540.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (druga izba) z dnia 19 czerwca 2014 roku
w sprawie C-345/13) Karen Millen Fashions Ltd v. Dunnes Stores, Dunnes Stores (Limerick), https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=411DD5FF66340DFAC63C8DE8CD6E7B49?text=&docid=153817&pageIndex=0&doclang=PL&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=8283582 (dostęp: 31.05.2021).
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 12 czerwca 2018 roku w sprawie C-163/16, Christian Louboutin, Christian Louboutin SAS v. Van Haren Schoenen BV, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:62016CJ0163&from=EN (dostęp: 30.04.2020).

Źródła internetowe

Benelux Office for Intellectual Property, Trademarks register, https://www.boip.int/en/trademarks-register.
EUIPO Status Reports on IP Infringement, 2019, https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/reports/2019_Status_Report_on_IPR_infringement/Infographics_Poland.pdf.
Global fashion industry statistics — International apparel, 2019, https://fashionunited.com/global-fashion-industry-statistics/.
Raport KPMG, Rynek mody w Polsce, 2019, https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pl/pdf/2018/11/pl-Raport-KPMG-pt-Rynek-mody-w-polsce.pdf.
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Przemysłu Mody (SRK PM), http://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/publikacje/PDF/srk/SRK-Przemysl-Mody.pdf.
Własność intelektualna, https://www.legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim/wlasnosc-intelektualna