In our master's opinion

Vol. 35 (2021)

Household expenditure on life and health insurance

Pages: 305-317

PDF (Język Polski)

Abstract

The increasing wealth in society is accompanied by the growing demand for life and health insurance. In recent years, there has been a rising interest in insurance products offering consumers access to private healthcare facilities, which ensure shorter waiting times for an appointment with a specialist than in public facilities, as well as quick diagnosis and high quality of services. The aim of the study was to determine the level of health and life insurance expenditure in different household types. Their position in the overall household expenditure structure and in the expenditure on consumer goods and services has also been determined. In 2015–2019 the number of consumers purchasing health policies, both individual and institutional, has more than doubled and their spending on health insurance was 84% higher in 2019 than in 2015. The largest amount for the purchase of life and health insurance was allocated in the households consisting of white-collar workers (more than 131 PLN per person yearly), while the lowest in farmer households (more than 30 PLN per person yearly).

References

Borda M., Osak M., Ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe, [w:] Ubezpieczenia, red. W. Ronka-Chmielowiec, Warszawa 2016.
Dąbrowska A. et al., Kompetencje konsumentów. Innowacyjne zachowania. Zrównoważona konsumpcja, Warszawa 2015.
Główny Urząd Statystyczny, Budżety Gospodarstw Domowych: 2015–2019, Warszawa 2016, 2017, 2018, 2019, 2020.
Gregor B., Elastyczność popytu, [w:] Analiza rynku, red. H. Mruk, Warszawa 2003.
Kaniewska-Sęba A., Analiza zjawisk rynkowych w czasie, [w:] Analiza rynku, red. H. Mruk, Warszawa 2003.
Kozioł K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa na poziomie makrootoczenia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania” 2010, nr 17.
Mróz B., Trendy konsumenckie: implikacje marketingowe i wyzwania badawcze, [w:] Badania marketingowe. Praktyka-nauce, nauka-praktyce, red. A. Dąbrowska, A. Wódkowski, Warszawa 2015.
Osak M., Ubezpieczenia zdrowotne — miejsce w ustawowej systematyce ubezpieczeń, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2011, nr 81.
Panasiuk A., Ocena zmian w makrootoczeniu funkcjonowania współczesnego biznesu turystycznego, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu” 64, 2011.
Penc-Pietrzak I., Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcja i stosowanie, Warszawa 2003.
Penn M.J., Kinney Zalesne E., Mikrotrendy. Małe siły, które niosą wielkie zmiany, Warszawa 2009.
Polska Izba Ubezpieczeń, Wkrótce 3 mln osób będzie miało ubezpieczenie zdrowotne, https://piu.org.pl/wkrotce-3-mln-osob-bedzie-mialo-ubezpieczenie-zdrowotne (dostęp: 20.10.2020).
Polska Izba Ubezpieczeń, Ponad 3 mln Polaków ma prywatne ubezpieczenie zdrowotne, https://piu.org.pl/ponad-3-mln-polakow-ma-prywatne-ubezpieczenie-zdrowotne (dostęp: 20.10.2020).
Polska Izba Ubezpieczeń, Rola i funkcja dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych we współczesnych systemach ochrony zdrowia — analiza i rekomendacje dla Polski, http://www.polisynazdrowie.pl/files/2013_Raport_Rola_i_funkcja_DUZ.pdf (dostęp: 21.10.2020).
Polska Izba Ubezpieczeń, Finansowanie opieki zdrowotnej pracowników. Jak zadbać o zdrowie kluczowej dla rozwoju grupy społecznej?, https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2019/04/Raport-zdrowotny-PIU.pdf (dostęp: 20.10.2020).
Rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce 2015, https://analizarynku.eu/rynek-prywatnej-opieki-zdrowotnej (dostęp: 21.10.2020).
Szczepańska M., Ubezpieczenia na życie. Aspekty prawne, Warszawa 2008.
Ustawa z dnia 11 września 2015 roku o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 895).
Walkosz A., Elementy ekonometrycznej analizy rynku, [w:] Wprowadzenie do ekonometrii, red. K. Kukuła, Warszawa 2009.
Wojtkiewicz M., Analiza trendów w otoczeniu marketingowym, [w:] Marketing przyszłości. Od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego, red. G. Rosa, J. Perenc, I. Ostrowska, Warszawa 2016.
Wódkowski A., Nic się nie zmienia. Uważniej obserwuj otoczenie i dużo słuchaj. Cała prawda o konsumencie, „Rocznik PTBRiO” 2017/2018, nr 22.